Sacramentskoor behoort tot de top, en Nederland mag dat weten 

Negentig jaar is oud maar nauwelijks een kroonjaar voor instellingen, behalve als elke aanleiding om op feestelijke wijze aandacht te vragen, telt. En dat is het geval bij het Bredase Sacramentskoor.

door Camiel Hamans

Negentig jaar geleden werd de Sacramentskerk aan de Bredase Zandberglaan ingewijd. Zoals vanzelf sprak in die tijd, werd er toen meteen een parochiekoor opgericht. Dat bestaat nog steeds als jongens- en mannenkoor, maar heeft intussen een status en niveau bereikt dat de eigen kerk en Breda ver overstijgt. Het koor, bestaande uit een zestig tot zeventig leden, zingt nog wekelijks de mis, maar treedt ook op in binnen- en buitenland.

Het jongenskoor, bestaande uit sopranen en alten tussen 7 en 14 jaar, heeft gezongen in het Concertgebouw te Amsterdam, Concertzaal Vredenburgh in Utrecht en De Doelen in Rotterdam en heeft meegewerkt aan concerten onder leiding van Ricardo Chailly, Bernard Haitink en Ton Koopman. Het repertoire van het koor beperkt zich niet tot de bekende Gregoriaanse missen. Werken en missen van onder meer Palestrina, Byrd, Bruckner, Vierne, Rachmaninov, Duruflé, Hendrik Andriessen, Langlais en de eigentijdse Brit John Taverner zijn of worden door het koor gezongen.

Repetitie van het Sacramentskoor. Foto Piet den Blanken

Repetitie van het Sacramentskoor. Foto Piet den Blanken

Geen parochiekerk
Katholieke kerken en parochies hebben het moeilijk in deze tijd. Dus ook de Sacramentskerk. Het bisdom Breda moet kerken sluiten en aan de eredienst onttrekken. Vaak tot opwinding en wanhoop van de gelovigen. Ook de Sacramentskerk in Breda kon dit lot nauwelijks ontlopen. Oplossing bood een initiatief vanuit het koor, dat ertoe geleid heeft dat de kerk in 2000 overgenomen is door een stichting, die vervolgens forse investeringen gedaan heeft voor een verbouwing, zodat het gebouw geschikt is voor concerten en diensten en die tenslotte het kerkgebouw aan de parochie heeft verhuurd. Inmiddels is de situatie zodanig dat de gelovigen die in de Sacramentskerk kerken, zich geen parochie of geloofgemeenschap meer mogen noemen. Voorgangers in de wekelijkse bijeenkomsten zijn paters die niet onder de jurisdictie van het bisdom vallen.

bc201603-camiel_hamans-sacramentskoor-breda-foto_Piet _den_Blanken-_N003247

De Sacramentskerk aan de Zandberglaan in Breda. Foto Piet den Blanken

Opnieuw Spem
Het koor lijdt niet onder deze kerkrechtelijke perikelen. Het floreert en kent een voortdurende aanwas van jonge zangertjes, die vervolgens bereid zijn vier keer per week te repeteren. Toch kan het koor wat meer aandacht gebruiken. De laatste jaren is het koor door al het bestuurlijke gedoe teveel naar binnen gericht geweest. Het is daarom nu tijd, vindt het bestuur, om naar buiten te treden en aan de hele provincie en de Nederlandse koorwereld te laten zien op welk hoog niveau er in de Sacramentskerk gemusiceerd wordt.

Bij een eerder jubileum, dertig jaar geleden, heeft de Bredase componist en koorleider Daan Manneke het befaamde motet van Thomas Tallis (1515-1585) Spem in alium ‘hoop op een ander’ uitgevoerd in een kleine bezetting. Spem geldt als een hoogtepunt in de Britse koortraditie. Vandaar dat het nu opnieuw op het programma staat, maar nu wordt dit veertigstemmige werk door drie- tot vierhonderd zangers ten gehore gebracht.

Acht koren
Acht koren zijn bij de concerten in september en oktober betrokken. Spem wordt gezamenlijk gezongen, tweemaal. Eenmaal aan het begin en als slot van het concert. Daartussen in krijgen de verschillende koren de gelegenheid zich te presenteren met een eigen werk. De koren die meewerken komen uit ’s-Hertogenbosch (2x), Oisterwijk, Eindhoven, Helmond, Delft en Breda (2x). De concerten, onder leiding van Sacramantskoordirigent Henri de Graauw, vinden plaats in Delft, ’s-Hertogenbosch, Eindhoven en Breda. Het slotconcert wordt gedirigeerd door David Hill, chef van de BBC Singers en voormalig master of music van Westminster Cathedral.

Vertrouwen in toekomst
Spem is een veertigstemmig stuk van ongeveer tien minuten. Dit betekent dat elk van de acht koren globaal verdeeld wordt over vijf stemmen: de jongens zingen de sopraan- en altpartijen, de mannen de tenor- bariton- en baspartijen. De titel waaronder het werk bekend geworden is in de muziekgeschiedenis is, is misleidend. De eerste woorden luiden weliswaar spem in alium ‘hoop op een ander’. De rest van de twee eerste regels maakt duidelijk dat er juist niet op een ander gehoopt wordt. Er geldt een onwankelbaar vertrouwen:

 

Spem in alium nunquam habui
Praeter in te, Deus Israel
Nooit heb ik mijn hoop gericht op een ander
Dan op U, God van Israel

 

Met dit vertrouwen in de toekomst gaan Sacramentskoor en Sacramentskerk op weg naar de toekomst van het eeuwfeest.

 

Concerten

24 september 2016 20.00 Grote Kerk Delft
25 september 2016 16.00 Sint Jan ’s-Hertogenbosch
1 oktober 2016 20.00 Catharinakerk Eindhoven
2 oktober 2016 Sacramentskerk Breda

Toegangsprijs € 22,50

Bestellen via
www.speminalium.nl

Overige informatie

www.sacramentskoorbreda.nl

www.sacramentskerkbreda.nl

© Brabant Cultureel – juni 2016

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *