Onder de naam ‘Sound of Europe’ komt er in Breda een nieuw jazzfestival voor de moderne stromingen van deze muziekstijl. Al wordt het door de organisatie niet rechtstreeks gezegd: het moet het al 47 jaar bestaande Breda Jazz Festival naar de kroon gaan steken. Op zaterdag 3 en zondag 4 februari 2018 vormen drie podia in Chassé Breda de broedplaats die de komende jaren ‘moderne Europese muziek’ onder de mensen gaat brengen.
Door Rinus van der Heijden
Een echt festival. Daar legt coördinator Frank van der Kooij de nadruk op. Niet zomaar een eenmalig iets, maar een meerjarig evenement dat nieuwe Europese jazz in de schijnwerpers zet. Van der Kooij, programmeur/directeur – “zeg maar liever coördinator” – van de Stichting Beaux Jazz is een man met een zonnige visie. Hij is er heilig van overtuigd dat er in Breda ruimte is voor een nieuwe festival dat in tegenstelling tot Breda Jazz ‘moderne jazz’ programmeert. Sound of Europe gaat het heten, “heel toegankelijk voor een breder publiek en met veel ruimte voor improvisatie.” Frank van der Kooij weet drommels goed dat Breda op dit gebied nauwelijks traditie kent. Toch durft Beaux Jazz de grote plons in het diepe te nemen. Met dank (uiteraard) aan de gemeente Breda, die Sound of Europe als een prestigeobject beschouwt. Dat mag je althans afleiden uit de verzekering dat het tweedaagse festival enkele jaren de kans krijgt, zichzelf te bewijzen.
Muziekarchitecten
Het nieuwe initiatief schuwt niet hiervoor gespierde taal te gebruiken. ‘Sound of Europe heeft met gevestigde namen en aanstormend talent de muziekarchitecten in huis die je niet mag missen. Speciaal voor deze eerste editie worden musici ingevlogen vanuit Noorwegen, Luxemburg, Nederland, Polen en Frankrijk en wordt een diepgang geserveerd die je het beste kunt consumeren met je ogen dicht’, vermeldt Facebook.
Dat behoeft nadere uitleg. “We willen nieuwe Europese muziek brengen”, zegt Van der Kooij. Of die bestaat? “Denk ik wel. Kijk eens naar het ECM-label, dat al sinds begin jaren zeventig bestaat.” Maar het is toch niet zo, dat ECM de maatstaf is voor ‘nieuwe Europese muziek’? “Er is al heel lang een kruisbestuiving aan de gang. Die is op veel plekken geland, maar nog niet overal. ECM geeft daar min of meer wel de aanzet toe. Maar natuurlijk heb je ook het label ACT, en er duiken veel jonge musici op. Al die elementen bepalen de Europese sound.”
“Wij willen laten zien hoe spannend al die mengvormen zijn. Hoe fraai die vaak uit de musici zelf voortkomen. Dat is wat ik wil ondersteunen. Er zijn al festivals als What’s Next, Gent Jazz of het North Sea Jazz Festival. Dat willen wij niet. Als je iets brengt, doe het dan met iets nieuws”, zegt de programmeur, die zich liet assisteren door pianist/componist Rogier Telderman. “Rogier heeft een diepe blik Europa in geworpen. We zijn aan het puzzelen gegaan: wat willen we laten zien, hoe maken we een statement, welke groepen gaan we benaderen? Het hele jaar door organiseren we al concerten onder de vlag van Sound of Europe. Vanaf nu gaat dat ‘Beaux Jazz Presenteert’ heten, zes à zeven keer per seizoen. Sound of Europe staat alleen nog voor het echte festival.”
Internationalisering
“Breda is inmiddels een heel andere stad geworden”, zegt Frank van der Kooij. “Altijd naar binnen gekeerd is het nu een stad die naar buiten komt. Bovendien is internationalisering een rol gaan spelen, kijk maar naar het nieuwe station. In dit licht bezien is de gemeente naar ons gekomen met de vraag of wij aan die internationalisering op het gebied van muziek vorm konden geven. Wij zeiden volmondig ja en nu kunnen we doen waar we ooit voor zijn opgericht: van een kleine organisatie doorgroeien naar een grote club.”
Beaux Jazz komt voort uit de Stichting Modern Jazz Breda. Die programmeerde in het breed bekende café Het Hijgend Hert (der Jacht Ontkomen) dat al bijna een halve eeuw bestaat. Nadien verhuisde de stichting naar het kleine theater Boulevard, waar het initiatief in 1994 uiteindelijk doodliep. Daarmee had Breda niet langer een podium voor moderne jazz. In 1996 zag Beaux Jazz het levenslicht. Na lang geen onderkomen te hebben gehad, bood het grote Chassé Theater in 2014 huisvesting. Daar vindt nu ook de eerste editie plaats van Sound of Europe; in de middenzaal die plaats biedt aan zeshonderdvijftig personen, plus de kleine zaal met een capaciteit van tweehonderd mensen. Een van de foyerdekken biedt ruimte aan een derde podium.
Te horen zijn in deze eerste editie van het festival onder meer de tenorsaxofonist Marius Neset, vibrafonist Pascal Schumacher, tubaspeler Daniel Herskedal, pianisten Wolfert Brederode, Saskia Lankhorn en Rogier Telderman, violist Adam Bałdych, vocaliste Sanne Rambags met gitarist Bram Stadhouders en slagwerker Joost Lijbaart en de cellisten Thomas van Geelen en Vincent Courtois.
De garantie die de gemeente Breda heeft verstrekt, houdt in dat mocht de eerste editie een financieel gat opleveren, dit als aanloop wordt beschouwd. “Ik heb tegen de gemeente gezegd dat zij niet meteen de top moet verwachten in een stad die zo’n culturele achterstand heeft. We gaan nu de kinderziektes eruit filteren. Dit jaar valt het festival op de zaterdagavond en zondagmiddag en -avond. Volgend jaar, als Sound of Europe op 2 en 3 februari (2019) plaats vindt, gaan we over naar twee volle dagen. Ook elders in de stad willen we dan programmeren.” En het geld daarvoor? “We gaan sponsors benaderen, fondsen, en de Provincie en het brabants kenniscentrum kunst en cultuur”, is het resolute slotwoord.
(Dit is een licht gewijzigde versie van een artikel dat eerder verscheen op jazznu.com)
Sound of Europe, Chassé Breda, 3 en 4 februari 2018.
www.sound-of-europe.nl
© Brabant Cultureel 2018