Expositie Magnum laat zien: Sommige onderwerpen vragen om een vrouwelijke fotograaf

In de Kunsthal van Museum Helmond zijn al diverse exposities te zien geweest van leden van het wereldberoemde fotoagentschap Magnum. Ook nu is er weer een tentoonstelling van Magnum en ditmaal gaat het specifiek om een groepstentoonstelling van dertien vrouwelijke Magnum-fotografen.

door Joep Eijkens

De foto’s in grijze kaders mogen wij een jaar tonen van fotoagentschap Magnum. Ze zijn aanklikbaar en openen groter in een nieuwe tab.

Kun je zien dat een foto niet door een mannelijke maar een vrouwelijke fotograaf gemaakt is? Dat lijkt me sterk. Fotograferen vrouwen anders dan hun mannelijke collega’s? Dacht het niet. Maar wel is er een verschil waar het gaat om de onderwerpkeuze. Zo zijn sommige onderwerpen (vrijwel) uitsluitend voorbehouden aan vrouwelijke fotografen.

Een duidelijk voorbeeld is Sabiha Çimen (Istanbul 1986) die het leven van Turkse meisjes vastlegt, leerlingen van een Koranschool. Het is uitgesloten dat een mannelijke fotograaf zo vrij de islamitische meisjes en jonge vrouwen kan volgen met zijn camera, als hij al toestemming zou krijgen van hogerhand. Çimens sterke fotoserie maakt deel uit van de tentoonstelling ‘Close Enough. Nieuwe perspectieven van 13 vrouwelijke Magnum fotografen’ in de Kunsthal van Museum Helmond. De tentoonstelling, die eerder te zien was in onder meer het International Center of Photography in New York, werd samengesteld naar aanleiding van het vijfenzeventigjarig bestaan van het befaamde fotoagentschap in 2022.

Magnum
Een deel van de door Sabiha Çimen gemaakte serie over het leven van islamitische meisjes in Turkije. Foto > Joep Eijkens

Veertien fotoseries

Museum Helmond heeft de afgelopen jaren al diverse solotentoonstellingen van Magnum-fotografen in huis gehad, onder meer van zulke grootheden als Josef Koudelka, Carl De Keijzer en Harry Gruyaert. Ditmaal gaat het echter om een groepstentoonstelling. En wel een die bestaat uit veertien fotoseries. Alleen Newsha Tavakolian (Teheran 1981) is vertegenwoordigd met twee projecten, waaronder de video ‘For the Sake of Calmness’ die gaat over PMS, ofwel ernstige klachten die vrouwen kunnen ondervinden in de periode voorafgaand aan hun menstruatie. Ook weer een uitgesproken vrouwelijk onderwerp.

Juist omdat de meeste fotoseries op zichzelf al zeer de moeite waard zijn om goed te bekijken, moet je wel de tijd nemen voor deze expositie met ruim honderdvijftig foto’s en verschillende video’s. Ook de toelichtende zaalteksten zijn tamelijk uitgebreid.

Zaaloverzicht met van links naar rechts fotoseries van Alessandra Sanguinetti, Hannah Price en Bieke Depoorter. Foto > Hans Lodewijkx

Voor mij springen er drie projecten uit die me het meest boeien. Op de eerste plaats is daar de fraaie, in de vorm van een leporello gepresenteerde fotoserie van Nanna Heitmann (Ulm 1994). Fotografeerde zij aanvankelijk voornamelijk mensen in afgelegen gebieden in Rusland, sinds de invasie van Oekraïne richt de fotografe zich vooral op het ‘militair patriottisme’ waarmee jonge Russen worden geïndoctrineerd. ‘Door moedige en toegewijde mensen als Nanna zien we een glimp van de wereld zoals die echt is, in plaats van hoe deze door de machthebbers wordt voorgesteld’, schrijft de naar Nederland gevluchte Oekraïense kunstenares Julia Ilkiv. Zij is één van de ‘ervaringsdeskundigen en columnisten’ die op verzoek van Museum Helmond hun visie geven op de diverse fotoseries in een aardig, gratis bij de tentoonstelling te krijgen boekje.

Magnum
De fotoserie van Nanna Heitmann wordt tentoongesteld in de vorm van een leporello. Foto > Joep Eijkens

Of ze kon overnachten

In een totaal andere wereld komen we terecht bij het fotoproject van Bieke Depoorter (Kortrijk 1986). In 2011 debuteerde zij met het bijzondere fotoboek Ou Menya. Dat is een soort beeldverslag van ontmoetingen tijdens haar zwerftochten door Rusland. Ze gebruikte daarbij een simpel briefje waarin ze mensen vroeg of ze bij hen kon overnachten, aldus heel dicht bij het dagelijks leven van gewone Russen komend. Dezelfde ‘tactiek’ paste Depoorter toe in Egypte, dat zij sinds de Arabische Lente (2011) diverse malen bezocht. Na verloop van tijd voelde ze zich echter steeds meer een buitenstaander, ook als fotograaf.

Magnum
Het fotoproject van Bieke Depoorter. In het midden de tafel met een dummy van het fotoboek, waar bezoekers zelf hun commentaar aan mogen toevoegen. Foto > Hans Lodewijkx

In 2016 maakte ze de eerste dummy voor een fotoboek. Niet tevreden met het resultaat stelde ze publicatie uit en besloot nog één keer terug te keren. ‘Ik reisde door het land, vroeg Egyptenaren die ik niet had gefotografeerd om hun inzichten op de foto’s in de dummy te schrijven’, vertelt ze in een zaaltekst. ‘Het resultaat is een geschreven dialoog tussen Egyptenaren van diverse sociale, culturele en religieuze achtergronden.’ Zowel op de tentoonstelling als in het uiteindelijk uitgekomen fotoboek As it may be zie je niet alleen de prachtige met Arabisch teksten overdekte kleurenfoto’s – op zichzelf al mooi – maar ook de Engelse vertaling van die teksten.

Magnum
Aswan, Seheil Island, Egypt, April 2014 © Bieke Depoorter/Magnum Photos
De vertaling van de Arabische teksten. © Bieke Depoorter/Magnum Photos

Dichtbij je onderwerp staan

De titel van de tentoonstelling ‘Close Enough’ is ontleend aan een bekende uitspraak van Robert Capa, de beroemde oorlogsfotograaf die samen met Henri Cartier-Bresson, George Rodger en David Seymour in 1947 aan de wieg stond van Magnum: ‘If your pictures aren’t good enough, you aren’t close enough.’ Oftewel, voor echt goede foto’s moet je dichtbij je onderwerp staan. 

Bij Cristina García Rodero (Puertollano Spanje 1949), is dat letterlijk het geval. Tussen 1998 en 2008 verbleef zij regelmatig enige tijd te midden van aanhangers van de Venezolaanse sekte rond María Lionza en legde diverse rituelen, ceremonies en andere gebruiken vast. Je kunt je haast niet voorstellen hoe dicht op de huid zij de al dan niet in extase of uitputting verkerende mensen fotografeert, temeer omdat er dingen gebeuren die, denk ik, door de meesten onder ons niet anders dan als gewelddadig ervaren kunnen worden.

Magnum
Purification, Maria Lionza cult, Sorte mountain, Yaracuy state, Venezuela, 2005. © Cristina Garcia Rodero/Magnum Photos

De Spaanse fotografe is niet op de laatste plaats bekend geworden door haar sterke fotoboeken España Oculta (1989) en Rituales en Haití (2001). In laatstgenoemd boek staan diverse foto’s die sterk aan het ‘María Lionza’-project doen denken. En net zoals in die boeken fotografeerde ze ook hier in zwart-wit. In kleur zouden sommige foto’s vermoedelijk te bloederig zijn voor menig museumbezoeker.

Close Enough. Nieuwe perspectieven van 13 vrouwelijke Magnum fotografen. Met werk van Olivia Arthur, Myriam Boulos, Sabiha Çimen, Bieke Depoorter, Cristina de Middel, Carolyn Drake, Cristina García Rodeiros, Nanna Heitmann, Susan Meiselas, Hannah Price, Lua Ribeira, Alessandra Sanguinetti en Newsha Tavakolian, tot en met 23 maart 2025 in Museum Helmond.

The Explorer, Buenos Aires, Argentina, 2002. © Alessandra Sanguinetti/Magnum Photos
Magnum
Everyday After Work, West Philadelphia. From the series ‘City of Brotherly Love’, 2009. © Hannah Price.
A stuntman in the Ural Mountains, Gubacha, Russia, December 2019. © Nanna Heitmann/Magnum Photos
Adrienne and Zion, Water Valley, Mississippi, USA, 2019. From the project, ‘Knit Club’. © Carolyn Drake/Magnum Photos
Young dancer Freya shows some of her moves in her bedroom, Hull, England, Great-Britain, 2017. © Olivia Arthur/Magnum Photos
Adeshina, 25, student, in a relationship, Lagos, Nigeria, November 23, 2018. © Cristina de Middel/Magnum Photos
A plane flies low over students riding a train at a funfair over the weekend, Istanbul, Turkey, August 29, 2018. © Sabiha Çimen/Magnum Photos
Untitled, Spain, 2022. From the series ‘Agony in the Garden’. © Lua Ribeira/Magnum Photos
Still image from a 20 minutes film by Newsha Tavakolian, called ‘For the Sake of Calmness’. © Newsha Tavakolian/Magnum Photos
A refuge in the Black Country. Dawn, Suite 7, United Kingdom, 2016. © Susan Meiselas/Magnum Photos
‘I love you to death’ on a seat of the abandoned Versailles theater, Beirut, Lebanon, 26 November 2013. © Myriam Boulos/Magnum Photos

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *