Tyrone Tjon-a-loi nieuwe cultuurmakelaar van ’s-Hertogenbosch

De cultuurmakelaar verbindt makers, organisaties en de overheid met elkaar en helpt nieuwe culturele initiatieven verder. In ’s-Hertogenbosch namen Theater aan de Parade, Willem Twee, Verkadefabriek en Het Noordbrabants Museum het initiatief tot het aanstellen van een cultuurmakelaar. Maar het werkveld van de makelaar is breder dan deze organisaties. Tyrone Tjon-a-loi trad aan met de woorden: “Ik kijk ernaar uit om met zoveel mogelijk Bosschenaren in gesprek te gaan.”

Tyrone Tjon-a-loi. Foto > Justin Stokkerman

Tjon-a-loi kent ’s-Hertogenbosch goed. Zijn moeder had een galerie, Galerie Majke Hüsstege, en hij deed ervaring op bij onder meer het ondersteunen van Brabantse makers met Goldfished. Ook zette hij mede het succesvolle T*Agency op, waarbij jonge makers een podium kregen in de Schouwburg Concertzaal Tilburg. En hij is lid van het Jonge Makers Platform van de Raad voor Cultuur en de adviescommissie theater van het Amsterdams Fonds voor de Kunsten (AFK).

Cultuur voor iedereen toegankelijk

Tyrone Tjon-a-loi: “Ik heb een scherp oog voor de landelijke culturele trends en wil mij inzetten voor de lokale makers en de mensen die met passie willen bijdragen aan het culturele veld van Den Bosch. Mijn doel is om nieuwe samenwerkingen te stimuleren, verbindingen te leggen en het geluid van de stad op een inclusieve manier te vertegenwoordigen. (…) Ik kijk ernaar uit om met zoveel mogelijk Bosschenaren in gesprek te gaan, grondig te kijken naar de bestaande culturele infrastructuur en samen te werken aan een stad waar cultuur bloeit en voor iedereen toegankelijk is.”

“Mijn doel is om nieuwe samenwerkingen te stimuleren, verbindingen te leggen en het geluid van de stad op een inclusieve manier te vertegenwoordigen.” Foto > Justin Stokkerman

Wethouder cultuur, Mike van der Geld, is “verheugd dat we met de komst van Tyrone als cultuurmakelaar een volgende stap kunnen zetten in het versterken van het makersklimaat in ’s-Hertogenbosch en uitvoering geven aan onze ambities in het bestuursakkoord”. Na de pilot wordt bekeken hoe de rol structureel vorm krijgt in de culturele sector van de stad. Inzet van de pilot is dan ook een beter ontwikkeld en actiever makersklimaat, een sterke verbinding van Bossche makers met professionele kunstinstellingen en een groter en actiever netwerk van makers. (lt)

Wie in ’s-Hertogenbosch culturele plannen heeft, kan contact opnemen via info@cultuur-makelaar.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *