Madeleine Matzer, grondlegger van het in ’s-Hertogenbosch gevestigde MATZER Theaterproducties, gaat met pensioen. Met ingang van 1 januari 2025 stopt zij als artistiek leider en als directeur-bestuurder van MATZER Theaterproducties. Ze wordt als artistiek leider opgevolgd door dramaturg en talentcoach Martine Menten. Agnes Bolwiender, de huidige zakelijk leider, wordt tijdelijk directeur-bestuurder.
Twintig jaar geleden richtte Madeleine Matzer (1958), die is opgeleid aan de Toneelacademie Maastricht, haar eigen gezelschap op met als thuishonk de Verkadefabriek. Onder haar leiding werden tientallen voorstellingen gemaakt die op een groot aantal afwisselende plekken werden opgevoerd. Niet alleen in de theaters maar ook op locaties zoals zorginstellingen en scholen. MATZER Theaterproducties groeide uit tot een begrip in de theaterwereld en onderscheidt zich door voorstellingen die maatschappelijke thema’s aansnijden en waarover indien relevant het debat wordt aangegaan met het publiek.
Recent maakte Matzer nog indruk met ‘Je kunt me gerust een geheim vertellen’, geïnspireerd op haar moeder die dementie had, en met ‘Broos’. Ze deed niet alleen de regie, maar nam ook de tekst voor haar rekening. Tot haar afscheid houdt Matzer zich nog bezig me drie producties: ‘De steen in mijn mond‘ (voorjaar 2024), ‘Bloedzus’ (najaar 2024) en ‘Landmijn’ (voorjaar 2025). In haar tijd bij MATZER kreeg zij te maken met grote tegenslagen. In 2015 werd ze twee keer getroffen door een tia waarvan ze langdurig moest herstellen. In die periode kwam het gezelschap financieel in een lastig parket doordat een aanvraag voor een meerjarige landelijke subsidie ondanks een positief advies werd afgewezen. Vier jaar later herhaalde zich dat.
Haar opvolger Martine Menten gaat het gezelschap verder uitbouwen tot een makershuis. Zij werkt met een kleine kern van makers onder wie Lot Vekemans en Melissa Knollenburg. Menten werkte bij diverse gezelschappen (als laatste aan de zijde van Noël Fischer bij HNTjong) en zet zich in om ervaren en jonge makers samen te brengen, waarbij uitwisseling van perspectieven en kennis centraal staat. Bij MATZER was zij al betrokken bij ‘Niemand wacht op je’ en ‘Blind’. (en)