Beth & Flo zijn opgeleid tot klassiek pianisten, maar sloegen in hun creatieve carrière een ander pad in. Het duo staat op het podium met een cabaretprogramma waarvan klassieke pianomuziek nog wel het hart vormt. Ze trekken nu langs de Nederlandse theaters met hun tweede show ‘Ander onderwerp’. Op 5 januari traden zij op in Lage Mierde.
door Emmanuel Naaijkens • Fotografie > Jaap Reedijk
Een van de eerste nummers van het nieuwe programma ‘Ander onderwerp’ van het duo Beth & Flo gaat over het scheiden van afval. De milieubewuste burger die heel precies het theezakje in de gft-bak gooit (‘gf-thee afval, maar waar laat je dan het touwtje?’), maar wel een half uur onder de douche staat. Ze zingen het lied deze avond in gemeenschapshuis De Ster in Lage Mierde. En laat dat dorp nou tot de gemeente behoren met het strengste afvalbeleid van Nederland. Dat zullen Elsbet Remijn (Beth) en Claudette Verhulst (Flo) niet geweten hebben, maar dat doet er eigenlijk ook niet toe. Het nummer houdt de bezoeker van de voorstelling een spiegel voor over goede bedoelingen en de weerbarstige werkelijkheid.
Beth & Flo maken nog niet zo lang deel uit van het nog altijd uitdijende gezelschap van cabaretiers in ons land. Cabaret is een ongekend populair genre en voor veel theaters onmisbaar voor een gezonde exploitatie. ‘Ander onderwerp’ is hun tweede programma, twee seizoenen geleden debuteerde het duo met ‘Niet wat je denkt’. Toch hebben de twee dertigers aan podiumervaring geen gebrek. Zo’n tien jaar geleden behaalden ze hun masterdiploma aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag als klassiek pianisten en ze volgden onder meer lessen bij Rian de Waal en Ronald Brautigam.
Cabaretiers met een missie
Zij kozen niet voor een traditionele loopbaan in de wereld van de klassieke muziek, want ze hebben een missie. De twee pianisten willen dat klassieke muziek voor een breder publiek toegankelijk is en concertzalen hebben in hun ogen een te hoge drempel. Het gaat er daar ook vaak te serieus aan toe. Een uitvoering met een frivole knipoog verstoort al de bestaande orde, vertelden ze eerder in een interview.
Beth & Flo gooien het over een andere boeg om publiek dat niet of nauwelijks ervaring met klassieke muziek heeft de schoonheid daarvan te laten ervaren. Hun programma’s zijn een mix van werken van componisten als Bach, Schubert, Milhaud, Mozart, Piazolla, Rachmaninov en Mendelsohn en cabareteske sketches en kleinkunstliedjes. Cabaretiers kunnen doorgaans wel een aardig stuk pianospelen, maar bij Beth & Flo kun je horen dat zij daarin echt geschoold zijn. Hun spel, veelal vierhandig, is afwisselend virtuoos en heel subtiel. Elke noot doet ertoe, net als in een klassiek concert. Maar dan ineens zit er humor in hun spel, en bespelen ze bijvoorbeeld, met hun gezicht afgekeerd van de piano, ieder met een hand het klavier.
Gelardeerd met een scheut absurdisme
Als cabaretier zijn beide vrouwen autodidact, maar hun talent doet op dat gebied niet onder voor hun vakmanschap als pianist. Ze weten het publiek met geestige scènes te bespelen, soms gelardeerd met een scheut absurdisme zoals we die kennen van de tv-serie Toren C van de cabaretiers Margôt Ros en Maike Meijer. Hilarisch is bijvoorbeeld de sketch van Flo als zij demonstreert wat je allemaal met een komkommer kunt doen – ja, zelfs pianospelen. Ze laten het publiek meezingen met een lied met een scabreuze, dubbelzinnige tekst met middelvingers die de lucht ingaan. Dat roept een beeld op dat compleet haaks staat op de beschaafde sfeer van de concertzaal.
Beth & Flo hebben in korte tijd knap een eigen plek veroverd in de cabaretwereld. Hun programma is niet politiek geëngageerd, maar hun engagement zit in hun missie. Met liedjes die gaan over klein menselijk verdriet. Een verloren verliefdheid, weemoed om de tijd die verstrijkt, over somberheid en optimisme. Dat zijn de echte kleinkunstliedjes, vaak tweestemmig gezongen. Ook daarin blinken ze uit. Muziek en teksten zijn van eigen hand, al dan niet geïnspireerd door een bekende klassieke componist.
Vol energie op het podium
Het duo doorkruist met hun voorstelling het hele land en heeft al in veel theaters op de planken gestaan. Qua accommodatie was De Ster in Lage Mierde een uitzondering. Een hoog podium, losse stoelen om op te zitten in een zaal die ook voor andere doeleinden wordt gebruikt, een matige akoestiek. Niet helemaal de sfeer van een heuse theaterzaal, maar dat was aan het spel van Beth & Flo niet te merken. Ze stonden vol energie op het podium en trakteerden het enthousiaste publiek op een toegift met een nummer uit hun vorige programma.
Beth & Flo waren naar Lage Mierde gehaald door ’t Schouw, stichting voor cultuurbevordering, die in de Kempen al decennia op bescheiden schaal elk seizoen een programma van muziek en theater samenstelt. Want anders dan beleidsmakers nogal eens denken, maken mensen zich ook buiten de grote Brabantse steden sterk voor cultuur. Het goede nieuws is dat Reusel, de gemeente waartoe ook De Mierden behoren, een gloednieuw cultureel centrum krijgt dat net als het oude gebouw De Kei heet. In een onzekere politieke en financiële periode voor de poorten van de hel weggesleept.
Voorstelling: ‘Ander onderwerp’. Spel, muziek en tekst: Beth & Flo (Elsbet Remijn en Claudette Verhulst). Regie: Joost Spijkers. Gezien: zaterdag 5 januari 2024 in De Ster in Lage Mierde.
Speellijst in Brabant:
Zaterdag 13 januari > De Blauwe Kei • Veghel (Noordkade)
Donderdag 1 februari > Verkadefabriek • Den Bosch
Zaterdag 1 juni > De Kattendans • Bergeijk*
Donderdag 6 juni > Parktheater • Eindhoven*
*) als onderdeel van Cabarestafette
© Brabant Cultureel 2024