Abstract II: van Centennial Light tot Cobra en École de Paris

Eens in de drie jaar toont Museum Helmond een deel van de huiscollectie Roef-Meelker. De expositie, ditmaal met de titel Abstract II, is nu aangevuld met verrassend werk van drie gastkunstenaars: Ton Slits, Jeroen van Loon en Bob Demper. Zo combineert de tentoonstelling kunst van rond het midden van de vorige eeuw met recent werk.

door Anja van den Akker

Informatiepaneel bij de entree van de tentoonstelling. Foto > Dave van Hout

Bob Demper (1991) is niet alleen beeldend kunstenaar en filmmaker, hij werkt ook voor een bedrijf dat aandeelhoudersvergaderingen vastlegt. Zodoende is hij zich gaan verdiepen in financiële markten en de gevolgen van een onstilbare honger naar bedrijfswinst, waarbij het doel vaak de middelen heiligt. Wat voor gevolgen heeft dat op onze collectieve gesteldheid? 
In zijn installatie ‘The Centennial Light’ voert hij ons mee naar de conciërgeruimte van een ouderwets appartementencomplex. Een veredeld washok, waarvan de deur regelmatig dichtgaat. Dan moet je even wachten, wat de nieuwsgierigheid extra prikkelt. 

Bob Demper, ‘Centennial Light’. Foto > Dave van Hout

Er bungelt één gloeilampje, ooit ontworpen om levenslang mee te gaan. Totdat de lampenfabrikanten in 1920 inzagen dat ze daarmee niet veel konden verdienen en dus besloten voortaan wereldwijd gloeilampen te produceren met een maximale brandtijd van duizend uren. Demper: “Omdat deze expositie 1040 uur is geopend, zal de lamp aan het eind dus wel uitgaan.” De titel van zijn installatie verwijst naar het beroemde gloeilampje in de brandweerkazerne aan de 4550 East Avenue in Californië dat al sinds 1901 brandt.

Herkenbaar en bij tijd en wijle vermakelijk

Jeroen van Loon (1985) neemt in zijn film ‘New Update Available’ een kijkje bij een computercursus voor senioren. Hoe gaan de deelnemers om met de steeds verdergaande digitalisering? De dialogen zijn herkenbaar en bij tijd en wijle vermakelijk. De gesprekken zijn in 2018 en 2019 opgenomen tijdens cursussen in Sittard, dus echt uit het leven gegrepen. 

Still uit ‘New Update Available’ van Jeroen van Loon.


Ton Slits (1955), bekend om zijn abstrahering van vormen en tekens om zo orde in onze menselijke chaos te brengen, heeft ditmaal een enorme vrijhangende ‘tekening’ in de ruimte opgehangen: ‘Wishful Thinking’. Ook zijn er nieuwe schilderijen van hem te zien.

Abstract II met rechts ‘Wishful Thinking’ van Ton Slits, links zijn schilderij ‘Zonder Titel’. Foto > Dave van Hout

Daarnaast kleurrijke, abstracte werken uit de collectie van de familie Roef-Meelker (1920-1980) die in 1999 aan Museum Helmond is geschonken. Hierin vallen twee stromingen op: Cobra en École de Paris. We zien onder meer schilderijen van Corneille, Karel Appel, Lucebert, Nicolas de Staël, Asger Jorn en Rammellzee. ‘Abstract II’ bevindt zich op de benedenverdieping van het museum. Op de eerste etage is tot en met 24 maart 2024 ‘Resilient Rebels’ te bezoeken, over protest door de ogen van hedendaagse kunstenaars.

Abstract II met stukken uit de museumcollectie Roef-Meelker. Foto > Dave van Hout

Abstract II, werken uit de collectie Roef-Meelker, met gastkunstenaars Ton Slits, Jeroen van Loon en Bob Demper, tot en met 10 maart 2024 in Museum Helmond (Boscotondohal).

© Brabant Cultureel 2023

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *