Van vrijdag 1 tot en met zondag 3 september 2023 vindt in Tilburg de tweede editie plaats van een festival dat helemaal in het teken staat van muziekfilms. Het programma is dit jaar breder van opzet dan de eerste keer. Meer films en meer gastoptredens met onder meer filmregisseur Dick Maas. En de Nederlandse première van de Australische film ‘Knowing The Score’.
door Emmanuel Naaijkens
Een festival dat draait om muziekfilms en muziekdocumentaires (niet te verwarren met filmmuziek), zou daar een publiek voor zijn? Dat was vorig jaar de grote vraag bij de start van het Music Film Festival (MFF) in Tilburg. Nederland kent een aantal filmfestivals waar ook wel eens muziekfilms worden gedraaid. Maar een evenement dat helemaal in teken staat van deze categorie filmproducties, dat bestaat nog niet. Initiatiefnemer Gerard van den Broek, in het dagelijks leven redacteur bij de NOS, betrad dus in zekere zin een terra incognita. Hij is zelf een groot liefhebber van dit genre films en in zijn naaste omgeving kende hij genoeg medestanders. Maar hoeveel meer mensen zouden er op het filmmuziekfestival afkomen?
Daar kom je alleen achter door het onbekende terrein te betreden en te kijken of het aanslaat. De reacties op de eerste editie van het Music Film Festival gaven hem en zijn geestverwanten voldoende vertrouwen dat het evenement voor herhaling vatbaar is. Van vrijdag 1 tot en met zondag 3 september 2023 worden op vier locaties in de stad muziekfilms geprojecteerd op het witte doek: filmtheater Cinecitta, poppodium 013, bioscoop Pathé (vestiging in het centrum) en jazzpodium Paradox.
De interactie met publiek is geweldig
Gezien het succes van vorig jaar toonden ook andere cultuurcentra belangstelling om aan te haken, maar dat heeft festivaldirecteur Van den Broek afgehouden. “We hebben bewust gekozen voor locaties die dicht bij elkaar liggen in de binnenstad van Tilburg.” Bovendien is het type locaties nu in evenwicht, twee muziekpodia en twee filmtheaters. Gelet op ervaringen met de eerste editie van het MFF wordt nu nog meer ingezet op een verdieping van het programma. Dat wil zeggen dat na elke vertoning van een film of documentaire een of meer makers, regisseurs en/of artiesten met het publiek in gesprek gaan. Bij een aantal films zijn bovendien live optredens van muzikanten. “We hebben vorig jaar gezien hoe geweldig de interactie tussen film en live-sessies werkt en daar hebben we nu nog meer op ingezet.”
Het programma omvat alle soorten muziek: rock, jazz, indie, klassiek, hiphop en metal. Het zijn zowel producties uit het buitenland als uit Nederland. Een productie van Brabantse bodem is ‘El Cantina’, een documentaire van fotograaf/filmmaker Piek Cock over punkrockband El Cantina uit Berkel-Enschot. De documentaire ging eerder in première bij Cinecitta, later is een van de leden van de band overleden. Bij het samenstellen van het programma kijken Van den Broek en zijn medewerkers vooral naar films en documentaires die inhoudelijk verder gaan dan het registreren van muziek. Een productie die overwegend bestaat uit concertregistraties past niet in dat plaatje. “We zoeken de pareltjes die een verrassend inkijkje geven in het leven van een artiest of muziekgroep, of films die draaien om een musicus.”
Als voorbeeld noemt Van den Broek de Australische documentaire ‘Knowing the Score’ van filmmaker Janine Hosking. Het is het verhaal van top-dirigente Simone Young van het Sydney Symphony Orchestra en over haar strijd om als vrouwelijke dirigent een plek te veroveren in een wereld die wordt gedomineerd door (blanke) mannen. Bijzonder detail is dat de documentaire is geproduceerd door Cate Blanchett, die in de alom geprezen speelfilm ‘Tar’ de hoofdrol speelt.
Een Nederlandse première is niet vanzelfsprekend
Niet zonder trots meldt de festivaldirecteur dat de vertoning van ‘Knowing the Score’ op het MFF de Nederlandse première is, want dat is niet vanzelfsprekend. “Er zijn films die je heel graag zou willen programmeren, maar dat lukt dan niet omdat de productiemaatschappij een film op een vastgestelde datum internationaal wil lanceren. Of er zijn exclusieve afspraken gemaakt met festivals als IDFA. Als beginnend festival kom je daar moeilijk tussen.”
Enkele producties uitgelicht:
• The Story of Countdown, documentaire over een jarenlang populair muziekprogramma. Simone Walraven, indertijd een van de presentatoren, is aanwezig om vragen van bezoekers te beantwoorden.
• Play With the Devil over black metal-band Zeal & Ardor. De gevierde Zwitserse regisseurs Olivier Joliat en Matthias Willi zijn live aanwezig.
• Videoclips Golden Earring. Filmregisseur Dick Maas geeft, samen met Earring bassist Rinus Gerritsen, een kijkje achter de schermen.
• Stamping Ground, een film over het Holland Pop Festival – het Nederlandse Woodstock – in 1970. Toetsenist Robert Jan Stips stond indertijd met Supersister op het podium en zal na vertoning nummers van deze band spelen.
• 2MeterSessies-coryfee Jan Douwe Kroeske interviewt gitarist Alain Johannes, die ooit met Dave Grohl van Foo Fighters op het podium heeft gestaan.
• Popjournalist en radiomaker Jan Donkers verzorgt een talkshow waarin zijn favoriete beeldfragmenten voorbij komen.
Meer informatie over het programma op
www.musicfilm.nl
Lees ook op Brabant Cultureel:
Music Film Festival 2022
El Cantina, zomaar een bandje in niet zomaar een film
© Brabant Cultureel 2023