De eerste drie musicals trokken steeds een vol Speelhuis. Nu gokt Er liep een leeuw door de stad van de Helmondse Musical op hetzelfde succes, maar is wel wat ernstiger. Met oud-Nits toetseniste Laetitia van Krieken, professioneel regisseur John van der Sanden, aan de Rock Academy afgestudeerde musici en (semi-)professionele zangers en acteurs ligt de lat hoog. Op 15 juli 2022 is de première en er staan negen voorstellingen gepland.
door Anja van den Akker
Dat Helmond als stad niet altijd even hoog wordt aangeslagen, daar zijn de inwoners wel aan gewend. Succesvolle plaatsgenoten worden dan ook met trots gekoesterd. Berry, de musical over de bekende voetballer Berry van Aerle wilde in 2014 iedereen zien. Elf keer zat theater Het Speelhuis vol. Een schot in de roos van de Helmondse Musical, het gezelschap dat sinds 2013 als doel heeft om de twee jaar een muzikale voorstelling te maken over Helmondse mensen en hun stad.
Na het even succesvolle Verhaal van de Knaal (2016) en De uitvinders van het trainingspak (2018) ging het gezelschap vol voor nummer vijf, getiteld Hotspot. Dat moest ook weer een hilarische voorstelling worden, ditmaal over Helmond in 2050. Maar toen kwam corona. De musical kon niet zo groot, of wellicht helemaal niet… Mocht er worden gezongen? Waren blaasinstrumenten toegestaan, hoeveel afstand moest er zijn? Er viel niets te plannen.
Regisseur John van der Sanden: “Bovendien gebeurde er inmiddels wel iets met de samenleving, met de mensen. Daar kun je in je musical dan niet omheen, vind ik. We wilden een voorstelling waarmee we konden inspelen op de (eventuele) coronaregels, maar óók een stuk brengen dat recht doet aan deze tijd. Dat is Er liep een leeuw door de stad geworden. Met een kleiner gezelschap, minder koren, meer ensemblewerk. Zodoende zitten de composities nu meer verweven in het verhaal. Het is meer muziektheater dan musical.”
“Bovendien stond er in het script van Hotspot dat een Russische miljardair Helmond Sport kwam kopen en er busladingen Chinese toeristen in Helmond kwamen kijken. Daar kunnen we inmiddels niet meer mee aankomen. Dus hebben we gekozen voor een totaal andere voorstelling. Gebaseerd op het verhaal van Carlo Stevens, de enige leeuwentemmer die Helmond ooit heeft gehad. Een leeuw van hem is destijds in Sittard ontsnapt, maar in dit verhaal gebeurt dat in Helmond. De mensen zijn angstig, zij vluchten naar binnen en moeten daar blijven totdat de leeuw is gevangen. Want er vallen slachtoffers. Je voelt het al: daar is de parallel met corona. Maar ook #MeToo zit erin. De toon is nu iets serieuzer. We hopen dat het publiek dit ook waardeert en zich de vraag stelt wat ons dit alles heeft opgeleverd. We mogen dit niet vergeten. Deze productie komt het dichtst bij mezelf. Met de andere musicals had ik toch een bepaald publiek voor ogen. Dit is een soort tussenvoorstelling. Hotspot staat in een herschreven versie gepland voor kerstmis 2023.”
Vertaling
Het verhaal wordt verteld als een Griekse tragedie, met proloog, epiloog en vijf koren die reflecteren op wat gebeurde in de scène daarvoor en die een vertaling maken naar nu. Straatinterviews, een persconferentie (met doventolk), een tafel vol deskundigen, protest van voor- en tegenstanders en de terugkeer van de cultuur in de stad. Gele hesjes, ‘kernwapens de wereld uit’, wappies en profiteurs, er komt vanalles voorbij.
Laetitia van Krieken, die zeven jaar lang toetsenist was bij de bekende popband Nits componeerde evenals voor de vorige producties ook nu weer de muziek. Ook zij heeft er een serieuzer laagje in gelegd. Door de oorlog in Oekraïne is zij zich gaan verdiepen in de muziek daar, waaruit een enorme kracht en saamhorigheid spreekt. Bepaalde elementen heeft ze verwerkt in de samenklanken. Van der Sanden: “We gaan echt niet met blauw-gele vlaggetjes wapperen hoor. Maar iets van die invloed zit er wel in.”
Van Krieken legt uit hoe zij te werk gaat bij het componeren: “Het begint met de tekst. Daar heb ik een bepaalde associatie bij. Dat geeft al een idee voor de melodie. Als ik weet wat voor energie erin moet zitten en ik ken de bezetting, weet ik welke kant ik op moet. Al gaandeweg worden er dan nog dingen in overleg aangepast.” Met Er liep een leeuw door de stad willen de makers ook duidelijk maken dat een samenleving zonder cultuur iets mist. “Cultuur doet ertoe”, benadrukt Van der Sanden.
Cohen
Laetitia van Krieken schreef na haar zeven jaar Nits-tijd veel jazz en klassiek, werkte met diverse theatergezelschappen en talloze (pop)artiesten onder wie Tom America en Soft Parade. Tegenwoordig maakt zij deel uit van een Leonard Cohen Tribute band. “Henk Hofstede van Nits was een grote fan. Zo ben ik daar op gekomen. Zelf heb niet zozeer iets met de persoon Cohen, maar muzikaal geniet ik van de eenvoud en zijn mooie teksten. De musici van deze band voelen als een warm bad.”
Van Krieken, geboren in Helmond, woont in Tilburg en is onder meer docente aan de Popacademie in Rotterdam. In de voorstelling neemt zij niet alleen het toetsenwerk voor haar rekening, maar ook de viool en de accordeon. Met dat laatste instrument verwijst zij naar de bekende Helmondse accordeonist Addy Kleingeld.
John van der Sanden schreef en regisseerde talloze theaterstukken en musicals. Hij maakt deel uit van wisselende cabaretgezelschappen, bedenkt voorstellingen op maat voor bedrijven en instellingen, is stand-up comedian, zingt en schrijft boeken. “Ik werk altijd op of naast het podium om een verhaal te vertellen.”
‘Er liep een leeuw door de stad’, te zien in Theater Het Speelhuis, Helmond. Première vrijdag 15 juli 2022. Daarna 16, 17, 20, 21, 22, 23 en 24 juli. Steeds om 20.15 uur, behalve zondag 17 juli om 14.30 uur.
© Brabant Cultureel 2022