Martijn Paulen, jarenlang het gezicht van de Dutch Design Week (DDW), gaat zich richten op het inzetten van design voor maatschappelijke vraagstukken. Dat betekent dat hij zijn werkzaamheden voor de DDW na negen jaar beëindigt. Voor die functie is er nu een vacature.
De Dutch Design Week is een van de speerpunten van de Dutch Design Foundation waarvan Paulussen strategisch directeur is. Twee andere speerpunten zijn relatief nieuw en zijn in het leven geroepen om design in te zetten voor actuele maatschappelijke thema’s. Dat zijn de World Design Embassies en de What if Labs. Hier gaat Paulen zich op richten.
In een interview in Het Origineel in december 2020 zei Paulen hierover dat de designprofessie in Nederland relatief snel het voortouw heeft genomen bij het ontwikkelen van oplossingen voor de problemen van onze wereld. ‘Op de opleidingen is die verschuiving ook waarneembaar. Het gaat daar tegenwoordig minder over “wat is mijn autonome positie als ontwerper?” en meer over “hoe kan ik mijn creativiteit inzetten om bij te dragen aan een betere wereld?” Dat vind ik een interessante ontwikkeling. Als Dutch Design Foundation zijn wij dat natuurlijk gaan ondersteunen.’
Niet alleen tijdens de Design Week, maar ook daarbuiten blijkt dat bedrijven en overheden geïnspireerd raken door de creatieve kracht die zij zien. Die willen zij wel benutten, maar ze weten niet goed hoe ze creatieve geesten effectief kunnen inzetten en voor welke vraagstukken dat kan. Daar gaat Paulen met de Embassies en Labs als intermediair bij helpen. De Dutch Design Foundation heeft World Design Embassies en de What if Labs opgezet om bedrijven en overheden met maatschappelijke vraagstukken in contact te brengen met designers. (ivb)
Dutch Design Foundation:
Nieuwe focus voor DDF-directeur Martijn Paulen – Dutch Design Foundation
Interview met Martijn Paulen (2 dec 2020):
Martijn Paulen – Het Origineel
Lees ook op Brabant Cultureel:
Tijdens DDW gaat het steeds meer om het visualiseren van maatschappelijke vraagstukken