Nu de coronacrisis wat op de achtergrond is geraakt, bloeien de creatieve ideeën op. Popmuzikante Camilla Blue lanceert haar nieuwe single Talk About It. Een nieuwe fase in haar muzikale carrière als een opstap naar een doorbraak in de popwereld. Maar ze houdt vast aan haar eigenzinnige muziek. Ze laat zich niet in een hokje stoppen.
Door Emmanuel Naaijkens
Donderdag 2 juli, ‘s nachts om 00.00 uur was voor Camilla Blue (artiestennaam voor Joyce Deijnen) het uur u. Vanaf dat moment was haar nieuwe single Talk About It te beluisteren via Spotify, het Zweedse digitale platform dat, net als YouTube, zo belangrijk is voor popartiesten. “Hartstikke spannend. Ik heb al vaker singles uitgebracht, maar je bent dan toch elke keer zenuwachtig. Slaat het nummer aan? Bereik je het publiek dat je wilt bereiken? Hoe reageren de programmeurs van de popzalen? Wordt het gedraaid op de radio?”
Dankzij de moderne technologie kan een artiest precies zien hoe vaak nummers worden gedownload, waar de luisteraars wonen, wat hun profiel is. Ze houdt de statistieken nauwlettend in het oog, ‘het werkt verslavend’.
Talk About It is een op het gehoor opgewekt nummer, dat verschijnt bij het aanbreken van de zomer, na een voorjaar dat door de coronacrisis gevoelsmatig in de kiem is gesmoord. Maar deze song heeft ook een licht bittere ondertoon, zo je wilt een boodschap, legt componist en tekstschrijver Camilla Blue uit. Het gaat er over dat we, met name op sociale media, luid en duidelijk onze eigen mening verkondigen over welk vraagstuk dan ook, ook al hebben we daar geen kaas van gegeten.
“Laten we ook eens onze mond houden en luisteren naar mensen die er verstand van hebben. Nu is het de ene hype na de andere.” Haar engagement met de turbulente wereld waarin we leven tekent Camilla Blue. Een song zonder gelaagdheid is voor haar geen goede song.
Voor Camilla Blue gaat coronavirus even naar de achtergrond
De release van Talk About It markeert voor Camilla Blue (Uden, 1994) een bijzonder moment. Het coronavirus is – voor even? – naar de achtergrond verdwenen. Ook in de muziekwereld pakt men, hoe beperkt dan ook door coronamaatregelen, de draad weer op. Net als voor veel collega’s in de culturele sector was de plotselinge lockdown een schok voor Camilla Blue. Ineens was het afgelopen met oefenen en optreden met de band. Maar het zit niet in haar aard om stil te wachten tot de bui over is. De nieuwe werkelijkheid had voor haar een louterend effect, ze kwam tot rust.
En ze ging aan de slag met het opzetten van een webshop, iets wat ook al heel lang op haar lijstje stond. Daarin verkoopt ze zelf gemaakt tassen, bedrukte t-shirts, schilderijen, tot kunst verwerkte vinylplaten, enz. Deels uit noodzaak, want door de lockdown waren de inkomsten weggevallen. Maar de website laat ook haar veelzijdigheid zien. Zoals ze zelf zegt: ‘Camilla Blue is meer dan muziek’.
Ze volgde jarenlang piano- en zangles. Ze deed een creatieve opleiding, schrijft gedichten, schildert en is heel ambachtelijk. Zelfs in de productie van de videoclips van de singles heeft ze een groot aandeel. Van de videoclip van Talk About deed ze de editing (montage) van de beelden opgenomen door de toetsenist van de band Melchior Huurdeman.
Camilla Blue blinkt dus uit in haar veelzijdigheid. Dat geldt ook voor haar muziek, waar je qua genre niet in één etiket op kunt plakken. Vanaf de start van de band in 2018 wandelt Camilla eigenzinnig over een muzikaal pad dat ze zelf heeft uitgestippeld, en waar ze zich niet vanaf laat brengen. Ze wil artistiek geen concessies doen om mensen voor haar muziek te winnen.
Haar nummers zijn sterk autobiografisch. Loose Sand bijvoorbeeld, een nummer dat begin 2020 uitkwam, gaat over verlatingsangst en ze schreef het na een hevige paniekaanval tijdens een tournee in Frankrijk. Op tweejarige leeftijd is Joyce in een pleeggezin opgenomen, waar ze met veel liefde en warmte werd ontvangen.
Persoonlijke gevoelens en ervaringen, haar stemmingen bepalen de muzikale kleur van een song. Elke nummer schetst een eigen wereld. In haar nummers zijn invloeden hoorbaar van de ene keer Indiepop, artpop, jazz, theatrale pop, een andere keer country, soul, rock of wat dan ook. Ze laat zich niet beperken door een genre. Elke song schetst haar eigen wereld. Een rode draad is haar bluesy, soms wat rauwe stem.
Experimenteren
Experimenteren is nu echt haar ding. Nee, ze gelooft niet dat het hybride krakater van haar muziek een obstakel is om een eigen publiek op te bouwen. “Er is toch geen enkele artiest waar je alle nummers heel gaaf van vindt? En kijk eens naar Billy Eilish, die kun je ook niet in hokje plaatsen en toch heeft die veel succes. Daar ben ik blij mee want ze zorgt voor variatie in de muziekscene en biedt anderen ruimte om te experimenteren.”
Talk About It is onderdeel van een vierluik van albums die allemaal een kleur als titel hebben. Het eerste was Blue, het tweede Yellow, en van de andere twee weet ze de kleuren nog niet. Kleuren die allemaal een gemoedstoestand weerspiegelen. De albums vormen voor Camilla Blue een soort dagboek, met een weerslag van haar gevoelens, stemmingen, worstelingen, gedachten, ervaringen, levensvragen. Gebrek aan materiaal heeft ze niet, er liggen nog zo’n veertig nummers op de plank.
Camilla Blue geldt in de popwereld als een talent, dat indruk maakt met een heel eigen geluid. Ze stond bijvoorbeeld in het VPRO programma Vrije Geluiden. De single Talk About It luidt een nieuwe fase in in haar muzikale carrière, ze hoopt door te breken en ook buiten Brabant met haar band voet aan de grond te krijgen. In Brabant heeft ze al een schare fans opgebouwd met optredens in zalen als de Effenaar (Eindhoven), Paradox (Tilburg) en de Groene Engel (Oss). “Gemiddeld trekken we zo’n 150 bezoekers bij een show, doorbreken betekend voor mij ‘’standaard 250 tot 350 bezoekers’. Succes op Spotify is belangrijk, maar wat echt telt zijn de live-shows.”
Zakelijk
Een popband is vandaag de dag niet alleen een creatieve aangelegenheid maar ook een zakelijke onderneming. Camilla Blue heeft daar geen moeite mee, ze vindt de zakelijke kant interessant. Want je moet je muziek immers ook aan de man zien te brengen, met alleen creatief doen in een oefenhok kom je niet verder. De productie van een album kost al gauw 40.000 euro, en de leden van de band moeten betaald worden.
Uit haar mond hoor je daarom termen als ‘strategisch management’ en ‘marketing’, waar ze veel over geleerd heeft tijdens haar carrière en door Music Hub Brabant, een initiatief om talentvolle muzikale talenten te helpen in hun muzikale loopbaan. Ze houdt de zakelijke kant zoveel mogelijk in eigen hand, ook al zitten daar vervelende klussen bij als belastingaangiften. Haar pleegmoeder doet de financiën en ze heeft een team van specialisten met onder meer een marketingman en een jurist. Ze laat weinig aan het toeval over en gaat heel planmatig te werk. Vandaar dat ze zeker weet dat ze de komende jaren het vierluik van albums gaat voltooien.
Foto boven: beeld uit tv-opnamen van VPRO-programma Vrije Geluiden
Camilla Blue
Op tweejarige leeftijd wordt Joyce Deijnen, 26 jaar geleden geboren in Uden, opgenomen in een pleeggezin in Lithoijen. Veel kinderen die uit huis geplaatst worden raken van de pleegzorg van de regen in de drup, maar voor Joyce was het pleeggezin als een warm bad. Ze is erg betrokken bij het thema pleegzorg en is ambassadeur van jeugdzorgorganisatie Oosterpoort en Spirit in Amsterdam.
Ze volgde van haar tiende tot haar zestiende klassiek pianoles, en van haar veertiende tot haar achttiende klassiek zangles. Op middelbare school Het Hooghuis in Oss deed ze een opleiding met als specialisatie Vorm & Ambacht, gevolgd door de Hand&Design aan het Koning Willem I College in Den Bosch. Ze nam deel aan een cursus zang en musicaltechniek en volgde een opleiding aan Rock City Institute in Eindhoven.
In 2018 richtte ze Camilla Blue op, tevens haar artiestennaam. Inmiddels heeft ze een album op haar naam staan (Blue) en haar eerste single Don’t turn on the lights was goed voor 50.000 streams op Spotify. Joyce is songwriter van de band, speelt piano en guitar en zingt. De andere bandleden zijn Coos van de Klundert (gitaar), Fahrzin Fadainia (basgitaar), Jasper Hendriks (drums) en Melchior Huurdeman (synthesizer en piano).
© Brabant Cultureel 2020
Verfrissend Camilla; ga gauw nog eens op zoek om meer van je te vinden.