De renovatie van Paleis Huis ten Bosch is voltooid. Naast noodzakelijke bouwkundige reparaties en restauraties van de interieurs was er ook ruimte voor vernieuwing. Twee salons werden gerestyled. Voor een van die salons zijn de gobelins geweven door EE Exclusives uit Heeze.
door Irma van Bommel
Zoals dat gaat als je een project uitvoert voor het koningshuis, heb je je te houden aan geheimhoudingsplicht die geldt totdat het Koninklijk Huis er zelf mee naar buiten komt. Zo ging het ook bij de renovatie van Paleis Huis ten Bosch in Den Haag, waaraan vele mensen drie jaar lang hebben gewerkt. Woensdag 3 juli 2019 werd het paleis opengesteld voor de pers, werden de foto’s door het Rijksvastgoedbedrijf vrijgegeven en konden bedrijven en kunstenaars eindelijk vertellen dat ze hadden meegewerkt aan de renovatie van Huis ten Bosch. Het paleis is helaas niet voor publiek toegankelijk. We zullen het moeten doen met de foto’s.
Het zeventiende-eeuwse Paleis Huis ten Bosch is voor het eerst in dertig jaar gerenoveerd. Naast noodzakelijke bouwkundige reparaties waren er aanpassingen nodig om het gebouw te laten voldoen aan de eisen van deze tijd. Het Hollands classicistische paleis oogt aan de buitenkant sober, maar de interieurs zijn weelderig. Ook die kostbare interieurs zijn gerestaureerd. De totale kosten bedroegen 63 miljoen euro, heel wat meer dan oorspronkelijk begroot. Maar het gebouw bleek dan ook in erbarmelijke staat.
Sinds 1 januari van dit jaar wonen koning Willem Alexander, koningin Máxima en hun dochters er. De pers kreeg op 3 juli alleen toegang tot het ‘werkgedeelte’ van het paleis, niet tot de privévertrekken. Het werkgedeelte bestaat uit de werkkamers van Willem Alexander en Máxima en uit de zalen en salons waar gasten worden ontvangen. De Oranjezaal, de Witte Eetzaal en de Balzaal zijn in ere hersteld. De Chinese zaal is teruggebracht naar de achttiende-eeuwse stijl.
De entree bevat een kroonluchter van Studio Drift, met de paardenbloempluizen waarmee deze studio naam heeft gemaakt. Achter Studio Drift gaat het designerduo Lonneke Gordijn en Ralph Nauta schuil. Beiden studeerden aan de Design Academy in Eindhoven. Het transparante karakter van de kroonluchter past goed bij het barokke interieur. De combinatie van design met een klassiek interieur hier bij de entree lijkt een voorbode voor wat de bezoeker aan het paleis te wachten staat.
Twee salons, de Groene en de Blauwe, zijn volledig gerestyled. Hedendaagse kunstenaars kregen de opdracht een nieuwe wandbekleding te ontwerpen. Dit is mogelijk gemaakt door de percentageregeling waarbij een percentage van de (ver)bouwkosten wordt besteed aan kunst. Jacob van der Beugel toverde de Groene Salon om in wat nu de DNA Salon heet. De wanden bekleedde hij met kleine bakstenen die de DNA-profielen van Willem Alexander en van Máxima weergeven. De DNA-profielen zijn tegenover elkaar geplaatst, zoals in vroeger tijden ook portretten van echtelieden tegenover elkaar werden geplaatst.
Het kunstenaarsduo Maurice Scheltens en Liesbeth Abbenes kreeg de opdracht om de wanden van de Blauwe Salon te restylen. Het duo werkt met fotografie als medium en haalde inspiratie uit de archieven van het Koninklijk Huis. De kunstenaars maakten een compilatie van afbeeldingen van uiteenlopende objecten die te maken hebben met de koninklijke familie, zoals de koningsmantel en de inhuldigingsmantel van Máxima, de schaatsen waarmee Willem Alexander de Elfstedentocht heeft geschaatst, een kaars die werd aangestoken voor de verongelukte prins Friso, maar ook de stropdas die prins Claus had afgezworen. “De wanden leveren genoeg gespreksstof voor gasten om het ijs te breken”, vertelt Liesbeth Abbenes in een filmpje dat voor het Rijksvastgoedbedrijf is gemaakt.
Geïnspireerd door wandbespanningen die in het gebouw aanwezig zijn, kwamen de kunstenaars op het idee om hun ontwerpen te laten uitvoeren in textiel. Zij lieten hun ontwerpen weven door EE Exclusives in Heeze. EE staat voor Van Engelen & Evers, een familiebedrijf dat zich naast het weven van labels (etiketten) voor onder andere kleding, ook richt op het weven van jacquardstoffen voor designers en modeontwerpers. De gobelins voor de wandbespanningen in de Blauwe Salon zijn geweven via een computergestuurde jacquardmachine. Van Engelen & Evers was al hofleverancier; dat predicaat ontvang je automatisch bij het honderdjarig bestaan. “Maar nu zijn we letterlijk hofleverancier”, vertelt Caroline Evers van het bedrijf trots.
De Blauwe Salon van Scheltens Abbenes
De Blauwe Salon van EE Exclusives
© Brabant Cultureel 2019