Gloedvolle start nieuwe seizoen van Podium Klassiek Eindhoven

Ondanks het huidige kabinet en de aangekondigde bezuinigingen komt de cultuursector toch weer op gang. Iedereen lijkt voorlopig vol goede moed aan een nieuw seizoen te beginnen. Ook Podium Klassiek Eindhoven (PKE) dat inmiddels tien jaar bestaat. Zondag 15 september 2024 mochten twee van oorsprong Russische zussen met een gloedvol concert de aftrap doen. De ‘uitverkochte’ studentenkapel kreeg zowel quatre-mains als solospel te horen.

Podium Klassiek Eindhoven is in 2014 opgericht door Marjolijn Sengers. Zij studeerde zelf viool en werkte voor onder meer de kranten in Noord-Brabant als muziekjournalist en recensent. In een stad als Eindhoven ontbrak een klein podium speciaal gericht op de veelzijdigheid en schoonheid van de klassieke kamermuziek, vond zij. Dat podium creëerde Sengers met haar vrijwilligers aanvankelijk in de Oude Rechtbank en later in de Kazerne waar zij op zondagmiddagen verrassende ensembles en solisten wist te presenteren. Maar de Kazerne besloot op zondagen voortaan te sluiten. Sinds vorig seizoen vindt PKE nu onderdak in de voormalige studentenkapel van Domusdela. Daar staan honderdtwintig stoelen in een halve cirkel rond de optredende musici. En zondag waren die alle bezet.

Het smaakvolle decor van de voormalige studentenkapel van Domusdela. Foto > Domusdela

De middag kon al niet meer stuk

Zusterlijk zaten de twee pianisten samen achter die ene vleugel: Anastasia Safonova en Julia Gliadkov. De eerste woont in Nederland en de tweede in Duitsland. Zij begonnen het optreden met een door Mozart voor quatre-mains geschreven Sonate in C-major KV 521. Die klonk zo overtuigend en virtuoos dat de middag al niet meer stuk kon.

Anastasia Safonova (l.) en Julia Gliadkov samen aan de vleugel. Foto > Arnold Verplancke

Daarna bleef Anastasia alleen zitten om te soleren in vier preludes van Rachmaninov, voor mij persoonlijk het hoogtepunt van dit concert. Van de sombere opus 32 no.10 waarmee zij begon tot de uitbundige opus 23 no. 2 die al bijna als een donderend slot klonk. Na de gevoelige Berceuse van Tsjaikovski kwam haar zus er weer bij. Samen sloten zij het concert af met Vier Noorse Dansen die Edvard Grieg oorspronkelijk ook voor quatre-mains schreef.

Marjolijn Sengers bedankt Julia Gliadkov (l.) en Anastasia Safonova. Foto > Arnold Verplancke

Op het programma van PKE staan voor de volgende maand twee concerten. Op zondag 6 oktober spelen de Belgische hoboïst Balder Dendievel en pianist Tom Hermans werken van Brahms, Poulenc en Britten. Zondag 20 oktober komen de Duits-Ierse celliste Nuala McKenna en pianist Ramon van Engelenhoven met muziek van Hindemith, Poulenc en Martinú. (av)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *