Tien jaar Jan Naaijkensprijs voor talentvolle jonge kunstenaars

In expositieruimte Kunstpodium T is op donderdag 22 augustus 2024 voor de tiende keer de Jan Naaijkensprijs uitgereikt. Deze prijs is ingesteld om jonge, talentvolle beeldend kunstenaars te stimuleren in hun verdere ontwikkeling. Er waren vier groepen genomineerd. De prijs bestaat uit een bedrag van 1600 euro en een expositie bij Willem Twee Kunstruimte in Den Bosch.

door Emmanuel Naaijkens

Het is een lome, drukkende zomeravond en in de tuin van Kunstpodium T in Tilburg verzamelen zich enkele tientallen jonge beeldend kunstenaars. Ze zijn in afwachting van de bekendmaking van de winnaars van de Jan Naaijkensprijs die is ingesteld om jonge, talentvolle kunstenaars in hun ontwikkeling te stimuleren. Ze zijn recent afgestudeerd aan een van de kunstacademies in Nederland en Vlaanderen. Wat ze verder ook gemeen hebben, is dat zij via Kunstpodium T een jaar lang het Appretenice/Masterpogramma hebben gevolgd. Onder leiding van een ervaren kunstenaar hebben de jonge mannen en vrouwen zich volgens het principe van meester-gezel verdiept in het kunstenaarschap.

De uitreiking van de Jan Naaijkensprijs in de tuin van Kunstpodium T. Foto > Margo van de Pas

Het is de tiende keer dat de Jan Naaijkensprijs wordt uitgereikt. Net als voorgaande jaren is de bekendmaking een informele gebeurtenis in een optimistische sfeer van jonge mensen die vol verwachting vooruitkijken. Die ervan dromen dat eens de wereld aan hun voeten ligt. Voor de meesten zal het een onzekere toekomst zijn. Er zijn er maar weinig die uiteindelijk met louter het scheppen van kunst een belegde boterham kunnen verdienen. Vaak zullen ze er een vaste baan naast moeten hebben, bijvoorbeeld als kunstdocent. Maar overtuigd van de betekenis van hun werk laten ze zich niet uit het veld slaan.

Leren van elkaar

De deelnemers aan het Appretenice/Masterprogramma werken in groepen, in kleine communities. Het is belangrijk dat studenten ook van elkaar leren en op elkaars ideeën en werk reflecteren, zegt directeur Klaartje van Esch. Van de negen groepen die afgelopen jaar hebben meegedaan, zijn er vier genomineerd voor de Jan Naaijkensprijs. Een jury onder leiding van de Bossche galeriehouder Casper Herselman koos voor de installatie ‘Looking for Ulrixa’. Een productie van het viertal Karma Hamed, Eva van Ooijen, Wout Peeters en Sixin Zeng.

Jan Naaijkensprijs
De blij verraste winnaars van de Jan Naaijkensprijs 2024 nemen de symbolische cheque in ontvangst. Foto > Margo van de Pas

Voor de jury was het lastig om een winnaar aan te wijzen. De installaties van alle vier de groepen maakten indruk. Maar ‘Looking for Ulrixa’ sprong er voor de jury uit. Uit het juryrapport: ‘We vonden deze presentatie een schoolvoorbeeld van hoe een groep kunstenaars vandaag de dag als collectief kan opereren en elkaars praktijken stimuleren. Tegelijkertijd slaagde deze presentatie er in ons te verwonderen met een verhaal dat niet alleen de grenzen tussen de verschillende auteurs, maar ook tussen fictie en feit, deed vergeten.’

Meer dan een expositieruimte

Kunstpodium T is meer dan een expositieruimte. Met verschillende projecten faciliteert de organisatie een lange leerlijn voor de jonge, opkomende kunstenaar. Met de projecten ‘De Nieuwe Vincent’ en ‘Creative Capsule’ krijgen jonge kinderen respectievelijk jongeren al vroeg de kans om op een laagdrempelige manier kennis te maken met kunst en Kunstpodium T. Studenten kunnen zich na hun opleiding aan een kunstacademie aanmelden voor het Apprentice/Master programma. Sommige van die deelnemers keren later in een andere rol terug, bijvoorbeeld die van master. Daarnaast is er Talenthub Inversie dat getalenteerde jonge beeldend kunstenaars met een band met Noord-Brabant ondersteunt bij het bouwen aan een veelzijdige beroepspraktijk.

Jan Naaijkensprijs
De winnende installatie ’34 m3 – Looking for ULRIXA’. Gemaakt door Karma Hamed, Eva van Ooijen, Wout Peeters en Sixin Zeng. Foto > Kunstpodium T
‘A life well lived in the scorching sun’ van Michelle Kanters, Robin van Leijsen, Milou van Vlijmen en Puk van de Wouw. Foto > Kunstpodium T
‘as we stumble across the same space again, and again’. Gemaakt door Chryso Amaya Michailidis, Andre Ploeg, Niek Opstals en Lizzie Veldkamp. Foto > Kunstpodium T
‘Zonder Spijkers geen spel’. Gemaakt door Juliette Hengst, Jan Janssens, Levi Overvest en Dan Xin Hao. Foto’s boven en onder > Kunstpodium T
Installatie uit de voorronde ‘Wat niet bestaat is altijd het leukste’. Foto > Margo van de Pas
Installatie uit de voorronde ‘Looking for ULRIXA’. Foto > Margo van de Pas
Installatie uit de voorronde ‘Een zak zonder zelfbeeld’. Foto > Margo van de Pas
Installatie uit de voorronde ‘note to self: you need sunblinds tot seperate the room into sun-lines’. Foto > Margo van de Pas

Goed nieuws

Voor Kunstpodium T was er eerder dit jaar goed nieuws over subsidies. De organisatie kan voor de periode 2025-2028 in ieder geval subsidie tegemoetzien van het Mondriaan Fonds en van de gemeente Tilburg. Er is maar één andere instelling in Noord-Brabant die ook een toezegging heeft van het Mondriaan Fonds in de categorie kunstpodia, namelijk Onomatopee in Eindhoven. De aanvraag van De Fabriek in Eindhoven kreeg een positief advies, maar geen geld omdat het budget ontoereikend was. Een afwijzing was er voor PARK en Lustwarande in Tilburg en voor De Grote Kerk in Breda.

Onder de noemer ‘Season Highlights’ is het werk van de vier genomineerde groepen tot en met 22 september 2024 te zien in Kunstpodium T aan de Noordstraat in Tilburg.

Expositie Living Apart Together
Tianyi Zheng, Eliisa Loukola, Ida Leijting en Lena Longefay wonnen in 2022 de Jan Naaijkensprijs. Ze leerden elkaar kennen via het Apprentice/Master programma en trokken ook daarna samen op. Hun gezamenlijke praktijk houdt zich bezig met onderwerpen als saamhorigheid en samenwerking, en manifesteert zich af en toe als ’the Department of Collective Collaboration’. Dat is een platform dat de conventionele perceptie van creatieve instellingen wil uitdagen en het concept van collectieve creativiteit opnieuw wil definiëren, voornamelijk vanuit de korte tussenruimtes van de werkplek. Vanwege corona konden ze in 2022 niet exposeren maar ze krijgen nu alsnog de gelegenheid in een kunstruimte in Heerlen. Tijdens de tentoonstelling ‘Living Apart Together’ presenteren ze ieder recent werk: van video tot sculpturen, samengevlochten tot een dynamische en collaboratieve verkenning van de samenvloeiing van natuur, erfgoed, collectiviteit en vriendschap. De expositie is te zien van 30 augustus tot en met 21 september 2024 bij Greylight Projects, Schaesbergerweg 58, Heerlen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *