‘Lex’ is de vierde roman van Gert-Jan van den Bemd (Breda, 1964), die naast schrijver ook beeldend kunstenaar is. Hij is laat gedebuteerd, in 2018 met de roman ‘De verkeerde vriend’. Zijn boeken kenmerken zich door een vlotte schrijfstijl en een psychologische duiding van de personages.
door Hein van Kemenade
Lex Houtdijk, de hoofdpersoon in dit boek is journalist, maar wil graag schrijver zijn. Samen met zijn vriendin Karla, die een goedlopend reclame- en marketingbureau heeft, besluiten ze dat hij ontslag neemt bij de krant om zich volledig op het schrijverschap te storten. In zekere zin is dit een autobiografisch gegeven. Gert-Jan van den Bemd (Breda 1964) is jarenlang werkzaam geweest als wetenschappelijk onderzoeker en op latere leeftijd aan de kunstacademie begonnen.
Een parkeerkaartje kopen en meteen weer wegrijden
Lex heeft drie thrillers op zijn naam staan. Onder het pseudoniem Alex Wood, want dat bekt beter. Helaas verkopen zijn boeken slecht en zijn uitgever wil de stekker eruit trekken. Als Lex dan ook nog in een writers block terecht komt en zijn relatie met Karla minder spannend wordt, weet Karla hem op een subtiele manier op een ander spoor te krijgen. ‘Ik zag toch iets raars’, zegt ze om hem nieuwsgierig te maken. Tijdens haar wekelijkse hardlooprondje door de stad zag ze tegenover de gevangenis een man met een BMW een parkeerkaartje kopen en meteen weer wegrijden. Hetzelfde gebeurde een week eerder. Wat heeft zo’n man te verbergen? Waarom moet hij een alibi hebben?
Voor Lex (en voor Van den Bemd) is dit gegeven aanleiding om een roman te schrijven. Als lezer weet je op dat moment al beter. Want dit vindt plaats op pagina 104 en in de honderd pagina’s die voorafgingen, heeft de lezer uitgebreid kennis kunnen maken met Lex. En met Wander van Aalst, de eigenaar van de grote BMW. Twee verhaallijnen wisselen elkaar af. Van Aalst is directeur van een internationaal bedrijf dat de horeca ondersteunt. Daarom is hij een goed geziene gast in vele cafés, restaurants en hotels. Lex was Wander al bijna tegengekomen op een feestje van zijn schoonouders. Een feest met kwaliteitswijnen en speciaal bieren in Ruitersbos, Breda.
Wander van Aalst parkeerde tegenover de Koepel inderdaad zijn BMW om in de avonduren Engelse les te volgen in het gebouw van het Stedelijk Gymnasium. Daar ontmoet hij Dolly (what’s in a name) en zij raken verkikkerd op elkaar. Na de les troont Wander Dolly mee naar zijn kantoor aan de Takkebijsters. Daar kunnen ze door niemand uit de horeca worden herkend. Ongestoord hebben ze op een speelse manier seks.
De een denkt voor de ander wat die bedoelt
De lezer heeft een overzicht en weet wat de personages van elkaar niet weten. Wanneer Lex de BMW gaat bespioneren als research voor zijn roman weet de lezer al wat hij gaat ontdekken. Vanaf dat moment komt er een enorme vaart in de roman. De karakters reageren op elkaar op een niet altijd logische manier, maar wel heel begrijpelijk. De een denkt voor de ander wat die bedoelt, maar heeft het regelmatig bij het verkeerde eind. Vergissingen en misverstanden hebben op deze manier grote gevolgen.
De lezer wordt door Van den Bemd op de hoogte gehouden. De verschillende personages worden psychologisch goed uitgewerkt en de aanduiding ‘psychologische thriller’ wordt helemaal waargemaakt. Er zijn meerdere plotselinge wendingen in de gebeurtenissen, die soms heel bizar uitpakken. Er zijn rollen voor de vroegere vriend van Dolly en voor haar moeder. Maar ook voor de ouders van Karla en de vrouw van Wander, Laurentien. Wanneer Karla ook nog verdwijnt, zonder haar telefoon mee te nemen, meent de rechercheur wel te weten wat er aan de hand is.
Het verhaal van Van den Bemd steekt perfect in elkaar
De spanning wordt goed opgevoerd en alle lijnen die Van den Bemd vanaf het begin heeft uitgezet, hebben een functie in het onverwachte slot van deze thriller. Het verhaal steekt perfect in elkaar. Waar in de eerste honderd pagina’s de personages worden voorgesteld en er zelfs in het overspel een sleur lijkt te komen, ontrollen de volgende tweehonderd pagina’s zich als een rollercoaster.
Lex is goed geschreven, met mooie taalvondsten zoals de naam van het bureau van Karla: Herrie & Kabaal. Wat dit boek ook bijzonder maakt is dat het zich helemaal in Breda afspeelt. De straten en singels van het hardlooprondje van Karla zijn goed te volgen. Verschillende cafés worden met naam genoemd en het verhaal speelt zich verder af in de Hoge Vucht, de Haagse Beemden, de Takkebijsters, Ruitersbos en Teteringen. Leuk voor wie Breda kent.
Gert-Jan van den Bemd. Lex. Antwerpen: Standaard Uitgeverij 2024, 320 pp., ISBN 9789022341322, pb., € 24,00.
Meer over literatuur op Brabant Cultureel
© Brabant Cultureel 2024