Strips, popmuziek en mode als inspiratiebron voor ‘No More Heroes’ in Museum Helmond

Kunst geïnspireerd door de populaire beeldcultuur zoals strips, popmuziek, film en mode uit de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Museum Helmond pakt met de expositie ‘No More Heroes’ royaal uit met de eigen collectie. Met dank aan twee gedreven pioniers.

door Anja van den Akker

Als onafscheidelijk duo legden hoofd Cultuur Jan Bongaarts en kunstliefhebber Henk Pijnenburg tussen 1979 en 1988 het fundament voor de huidige kunstcollectie van Museum Helmond. Zij kochten het ene na het andere object en waren onophoudelijk op zoek naar goede en uitdagende kunst uit binnen- en buitenland. Zodoende omvat de huiscollectie nu werken van Armando, Bram Bogart, Reinier Lucassen, Roger Raveel, Rammellzee en Robert Combas om maar enkele namen te noemen. Nieuwe Figuratie, schilderkunst uit de jaren tachtig en graffiti, het is er allemaal.

Heroes
Roger Raveel, Ovaal landschap met onweerswolken, 1975, olieverf op doek.

Toen hun samenwerking in 1988 eindigde, ging Bongaarts nog een tijdje door en verzamelde werk van veel vrouwelijke kunstenaars, zoals Lydia Schouten, Romy Finke, Korrie Besems en Ria Pacquée. Maar ook viel zijn oog op onder anderen Ton Slits en Andrei Roiter die onlangs nog exposeerden in de Kunsthal Helmond.

Mens en werk in ‘No More Heroes’

Uiteindelijk werd ervoor gekozen om de collectie een duidelijke richting te geven. Dat werd enerzijds de populaire beeldcultuur en anderzijds kunst gestoeld op de postindustriële stedelijke samenleving: Mens en werk. Dat past goed bij de historie van Helmond als industriestad.

Heroes
Gerhard Naschberger, Man met hond, 1980, verf op doek.

‘No More Heroes’ is een frisse, kleurrijke tentoonstelling die de kritische en ook speelse tijdgeest van de jaren tachtig uit de vorige eeuw goed weergeeft. Zo hangt er bijvoorbeeld uit 1982 het werk ‘Academie’ van René Daniëls, waarin hij een voormalig bankgebouw omtovert tot kunstacademie. Beneden zien we kunstenaars aan het werk, maar hoe hoger we komen, hoe meer het gebouw als het ware oplost in de wolken. De boodschap: The sky is the limit.

Heroes
René Daniëls, Academie, 1982, olieverf op doek.

Ook graffitikunst is ruim vertegenwoordigd. Tussen 1984 en 1986 kochten Bongaarts en Pijnenburg werk van onder anderen Rammellzee, Zephyr, Dondi White, Blade en Quik.
Bijzonder is ook het oeuvre van Figuration Libre, vier Franse kunstenaars die zich hebben laten inspireren door stripverhalen, tv-series en populaire tijdschriften. Het viertal bestaat uit Robert Combas, Remi Blanchard, Francois Boisrond en Hervé di Rosa. De werken van deze groep werden aangekocht tussen 1983 en 1986. Weg met alle intellectuele gedoe rond kunst, was hun motto.

Dondi White, Modern Prophets, 1980, spraypaint op doek.

‘No More Heroes’, tot en met 15 september 2024 in Museum Helmond (Kunsthal).

Francois Boisrond, Zonder titel, 1984, olieverf op doek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *