‘Life of Gemma’ is een korte, komische videoserie over een docente die aan de slag gaat op een mbo-school. Gemma wordt gespeeld door actrice Lonne Gosling, die als ‘juf’ zelf ook voor een klas van mbo-studenten heeft gestaan. De serie van vijf afleveringen is vanaf maart te zien op Lonne’s Movie Channel. Op 4 februari is de première in Pathé in Tilburg.
door Emmanuel Naaijkens
“Ik hou wel van dat tragisch-komische. Wij mensen gaan toch struikelend en stuntelend door het leven. Wij krijgen met teleurstellingen te maken als iets niets lukt. We voelen ons in bepaalde situaties ongemakkelijk. Dat geldt ook voor Juf Gemma die altijd het goede wil doen, maar daar niet altijd in slaagt”, zegt Lonne Gosling.
Juf Gemma is de achtendertigjarige hoofdpersoon in een videoserie van vijf afleveringen. Daarin volgt een camera haar als zij voor een klas staat van mbo-studenten. Maar de camera volgt haar ook in haar privéleven, bijvoorbeeld als ze gaat daten met een collega. Dat levert hilarische en absurde scènes op, want het loopt allemaal, net als in het echte leven, anders dan ze gepland had.
De rol is haar op het lijf geschreven
De rol van Juf Gemma is actrice Lonne Gosling (Stiphout 1985) op het lijf geschreven. De lotgevallen van de leerkracht zijn namelijk gebaseerd op Lonne’s eigen ervaringen als docent op het ROC in Tilburg. Zij gaf er als gastdocent les aan studenten van de theateropleiding en daarna, toen er geen werk meer was, het vak Nederlands.
“Toen ik eenmaal voor de klas stond voelde ik al vrij snel ‘dit is hem niet’. Ik dacht ook van mezelf, wat sta je toch te klungelen. Maar daar heb ik wel de inspiratie opgedaan voor Juf Gemma.” Ze voelde zich soms ongemakkelijk in haar rol, belandde in situaties die ze als komisch, absurd of tragisch omschrijft. Belevenissen die ze verwerkte in een tragikomische ‘mockumentary’, een vakterm voor een film die draait om verzonnen gebeurtenissen, maar die als een documentaire gepresenteerd wordt.
Je hoopt dat een fragment viraal gaat op sociale media
Gosling maakte ‘Juf Gemma’ samen met Twan van Bragt (Eindhoven 1983) die de regie en het scenario voor zijn rekening nam. Voor het camerawerk en de montage tekende Gegam Soghomonyan, die volgens Gosling een geweldige prestatie heeft geleverd. Vele uren aan beeldmateriaal moesten worden teruggebracht tot pakkende afleveringen van tien, twaalf minuten. “Dat lijkt heel kort, maar online is dat heel lang. Als mensen het niks vinden zijn ze zo weer weg. YouTube barst van de grappige video’s, daar moeten we dus tegen opboksen. Je hoopt dat een fragment viral gaat op sociale media, daarmee trigger je mensen om naar ons kanaal te gaan. Ik hoop dat we een komisch en ontwapenend portret van juf Gemma hebben neergezet.”
De première is op 4 februari 2024 in een heuse bioscoop, Pathé in Tilburg. Daarna zijn er vertoningen in bioscopen in Helmond, opnieuw Tilburg, Eindhoven en Nijmegen. De avonturen van Juf Gemma zijn ook te vinden op het YouTube kanaal Lonne’s Movie Channel en bij Omroep Tilburg.
Eigenlijk wilde ze gymjuf worden
Met de productie van de video slaat Gosling een nieuwe weg in. Ze staat al vanaf 2010 als professional op de planken. “Op de middelbare school in Helmond was ik al actief met schooltoneel, maar ik wilde altijd gymjuf worden. Mijn docent adviseerde me om de toneelschool te doen. Ze zei, als het niks wordt, kun je altijd nog naar de ALO (lerarenopleiding sport en bewegen, red.). Zo ben ik op Academie voor Drama beland in Eindhoven. Dat is een docentenopleiding en tijdens de studie kreeg ik de lol en smaak te pakken van het spelen”, vertelt Gosling in een ruimte van Schouwburg Tilburg waar ze regelmatig verblijft om te kunnen werken.
Na haar afstuderen richtte ze met anderen het gezelschap Cie. Perelman op. “We waren fan van het Vlaamse Compagnie De Koe, je zat gewoon naar kletsen en gefilosofeer te kijken. Fantastisch zoals zij dat deden.”
“Met Perelman wilden we wetenschappelijke vraagstukken naar het theater brengen. Vraagstukken waar wij zelf het liefst zo min mogelijk van afwisten. We hebben bijvoorbeeld een voorstelling gemaakt over maakbaarheid, met onszelf als proefkonijn. Een serieus onderwerp, maar wel ludiek verpakt. Om die voorstelling te maken kregen we een flinke subsidie, we waren echt trots. We dachten overal te kunnen gaan spelen, maar we hebben alleen twee keer in De Nieuwe Vorst in Tilburg gestaan. Verder wilde niemand ons hebben, we waren in shock. Maar we waren natuurlijk ook helemaal niet bekend bij de theaters.”
Publiek binnenharken op de Boulevard
Ze kregen het aanbod om met een andere voorstelling op Theaterfestival Boulevard en zomerfestival de Parade te staan. Korte voorstellingen die ze in een tent speelden. “Dat was ongelooflijk kicken. Gewoon publiek binnenharken wat je nog niet kent, mensen nieuwsgierig maken. Want je moet concurreren met voorstellingen van anderen. Je komt direct in contact met je publiek, dat is toch anders dan wanneer je in een zaal staat. We deden acht voorstellingen per dag, en dan het geld in de kassa gaan tellen. Dat was heel leerzaam. We hebben drie jaar op de Boulevard gestaan.”
Met Perelman toerde ze 2018 langs podia in alle soorten en maten. “Twan van Bragt, die ik nog van school kende, deed bij de laatste productie de regie. Ook schreef hij een dialoog met als titel ‘We shared the experience of being alive and then we took some tea’ en waarin ik zijn tegenspeler was. Maar daarna had Twan niet meer zo’n zin om als acteur door te gaan. Tegen mij zei hij dat het tijd was voor een solovoorstelling, mijn eerste.” Dat werd ‘Misschien moet ik zelf huilen’. Gosling was rond die tijd ook betrokken bij De Kwekerij die theater op locatie maakte.
Ik heb ook een docentenhart
Daarnaast speelde de actrice zo’n twaalf jaar bij Playback, een gezelschap dat zich richtte op educatief theater voor middelbare scholieren. “Dat heb ik altijd met liefde gedaan, ik heb een docentenhart. We trokken het hele land door, we zijn zelfs op Terschelling geweest, maar ook in Antwerpen. Die voorstellingen gingen over onderwerpen die pubers bezighouden zoals pesten, seks, omgaan met geld en, wat je toen nog had, MSN. Daarna ging je met ze in gesprek. Spelen voor tieners is heel anders dan met een zaalproductie die je zelf bedacht hebt. Op die leeftijd zijn tachtig dingen veel interessanter dan theater, dus als speler was het de uitdaging dat je die pubers mee kon trekken in je verhaal.”Sinds 2020 is zij verbonden aan jeugdtheatergroep Oortwolk uit Eindhoven. Ze speelt in twee voorstellingen ‘Behoorlijk boos’ en ‘Mooi voor schut’ voor kinderen van de basisschool. Of er nog een tweede seizoen volgt van de avonturen van ‘Juf Gemma’ weet Gosling nog niet, daar moet dan wel weer budget voor gevonden worden. “Voor mij smaakt het naar meer, het was ongelofelijk leuk om te doen.” Voor een relatief onbekende acteur is het doorgaans sappelen in de theaterwereld. Bestaanszekerheid is in deze sector een luxe. Ook Gosling moet flink wat ballen tegelijk in de lucht houden. “Maar dat ben ik wel gewend.”
De komende twee jaar hoeft zij zich minder druk te maken over geld, want vanuit de Impulsgeldenregeling is haar 35.000 euro toegekend voor een periode van twee jaar. Deze subsidie is bedoeld om talentvolle cultuurmakers in staat te stellen zich professioneel verder te ontwikkelen. Het geld mag dus niet besteed worden aan een project. Gosling is niet alleen blij met het budget, ze ziet het ook als een erkenning van haar vakmanschap.
Voorstellingen in de bioscoop van Life of Gemma:
4 februari • Pathé Tilburg Stappegoor > 15:30 uur
18 februari • Cacaofabriek Helmond > 15:30 uur
23 februari • De Nieuwe Vorst Tilburg > 20:30 uur
25 februari • Pand P Eindhoven > 20:00 uur
Lux Nijmegen (nader te bepalen)
Lonne’s Movie Channel
www.theateroortwolk.nl
© Brabant Cultureel 2024
Reacties (1)