Noord-Brabant kent een bloeiende popcultuur met artiesten die hard aan de weg timmeren en soms ook internationaal uitblinken. Bij Omroep Brabant bestaat daar echter geen podium voor, daar heerst gezapigheid en klinkt vooral oudere Engelstalige ‘belegen hap’. Van enige trots op hedendaags talent van eigen bodem blijkt weinig.
door Frans de Laat
Het gaat goed met de Brabantse popmuziek. Bredase DJ’s hebben de wereld veroverd, Floor Jansen (Goirle) en haar collega’s zijn toppers in de symphonische metal-wereld. Flemming (Vught) werd onlangs de langst gedraaide popartiest ooit in de top veertig (zestig weken) en haalde in korte tijd meer dan honderdtwintig miljoen streams op Spotify. Danny Vera bereikte de eerste plaats van de Top 2000, Jori van Gemert (Haps) betoverde onlangs het Duitse TV-publiek en ook de retroboeketjes van zangeres Fleur (Vessem) oogsten veel waardering. Rocker Mick Stender (Heesch) is niet te missen op Radio3. De Eindhovens-Soedanese zangeres Gaidaa maakt heerlijke muziek met grote artiesten zoals Moby. Mijn persoonlijke favoriet, de veelzijdige Anneke van Giersbergen (afkomstig uit Sint Michielsgestel) toert al twintig jaar met veel succes door Europa. En natuurlijk timmeren oude bekenden zoals Krezip, Guus Meeuwis en Nol Havens/ VOF de Kunst ook nog steeds aan de weg.
Goede DJ’s die uitsluitend belegen hap draaien
Je zou verwachten dat onze eigen provinciale zender Omroep Brabant trots deze Brabantse muziek zou laten horen. Maar niets daarvan. Bij Omroep Brabant Radio zweert men bij belegen Engelstalige hitjes, bij voorkeur van veertig jaar geleden. Ongeveer het materiaal waar ook de Top 2000 van Radio 2 lang was mee gevuld. Ik heb talloze playlists doorgenomen, maar ik kom niet of nauwelijks Brabantse popmuziek tegen in de dagelijkse programmering van Omroep Brabant. Zonde dat op zich goede DJ’s zoals Hubèrt Mol, Jordy Graat en Ronny Balk uitsluitend deze belegen hap draaien. Ik denk dat zij zich hun leven als DJ ook heel anders hadden voorgesteld.
De muzieksamenstellers van Omroep Brabant lijken al lang geleden de pensioengerechtigde leeftijd te hebben bereikt.
Ik kreeg enige hoop toen ik hoorde van het bestaan van een ‘Omroep Brabant Tipplaat’. Maar helaas, ook die eer valt doorgaans toe aan oudere Engelstalige artiesten. Naar de muziekkeus te oordelen, moeten de muzieksamenstellers van Omroep Brabant al lang geleden de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt. En ook nog nooit hebben gehoord van internet en Spotify. Ik kan mij voorstellen dat je als omroep programma’s wilt (en zelfs moet) maken voor een breed publiek. Dance en metal passen daar misschien niet zo bij, maar Flemming, Fleur, Jori en Gaidaa evenals Krezip zeker wel.
Op verzoek van de Brabantse Milieufederatie maakte ik afgelopen jaar bij het vijftigjarig bestaan een Klimaat Top 50 met klimaatsongs van jonge en oude artiesten. De lijst (met daarin ook Brabantse popmuziek van MAM, After Forever en Veulpoepers) kreeg landelijke aandacht, onder meer bij het programma Vroege Vogels op Radio1, en ook in Vlaanderen. Maar opnieuw liet Omroep Brabant het afweten. Zelfs de aanwezigheid van The Osmonds en UB40 in de lijst kon Omroep Brabant kennelijk niet vermurwen.
Ook op tv geen popmuziek van enig niveau
En hoe zit het dan met Omroep Brabant TV? Ook daar droefheid troef. Een gunstige uitzondering daargelaten (het programma Kraak had laatst nog Eric Vloeimans als gast) moet alles ‘keigezellig’ zijn en dus hoor en zie je Brabantse volkszangers, feestmuziek en carnavalsgehos maar geen popmuziek van enig niveau. En ook van de rest van de programmering word je niet blij; neem bijvoorbeeld de lollig bedoelde quizjes in plat Brabants vol ‘koekwauzen’. Je schaamt je toch rot als iemand uit een andere provincie dit ziet. Het bevestigt alle vooroordelen over domme en lollige Brabanders. Maar dit terzijde.
Die oubollige muziekkeus van Omroep Brabant is al vaker aan de orde gesteld. In april 2015 verzuchtte muzikant Mathijs Leeuwis in de Tilburgse talkshow Notenkrakers dat het bijzondere van Omroep Brabant niet ‘omroep’ zou moeten zijn maar ‘Brabant’. In diezelfde talkshow probeerde het toenmalige hoofd nieuwe media van Omroep Brabant aan een verbijsterd publiek uit te leggen waarom ze alleen maar ABBA en Phil Collins draaiden. Dit leidde tot verhitte discussies over het falen van Omroep Brabant , maar niet tot enige verbetering, zo moet ik nu acht jaar later constateren.
Dat het ook anders kan, bewijst bijvoorbeeld Omroep Tilburg die geregeld OT Sessies uitzendt waarin jonge en gevestigde namen hun muziek laten horen en toelichten. Onlangs waren onder meer Lisa van Nes, Oliver Pesch en het duo Frans van der Meer en Leon van Egmond te horen.
Deze treurigheid kan toch niet de bedoeling zijn
Omroep Brabant wordt gesubsidieerd door de provincie Noord-Brabant. Ik kan me voorstellen dat de Brabantse politiek zich niet inhoudelijk met de programma’s wil bemoeien, maar deze treurigheid kan toch ook niet de bedoeling zijn. Je zou bijna gaan geloven dat er in de subsidievoorwaarden een verbod staat op het draaien van Brabantse popmuziek van enig niveau….
Onze provincie kent een echte popcultuur met belangrijke podia zoals Poppodium 013, Effenaar en Mezz. Er is een befaamde Rockacademie die de grote nieuwe talenten aantrekt – zeker ook sinds Duncan Laurence het Eurovisie Songfestival won. Samen met Kunstloc Brabant zet de provincie Noord-Brabant in op talentontwikkeling in de muziek (Music Hub). In andere provincies zou men trots zijn op dat alles. Waarom dan toch laat Omroep Brabant het hier zo afweten?
Waarom dan toch laat Omroep Brabant het hier zo afweten?
Frans de Laat (1953) werkte als jurist bij de provincie Noord-Brabant en bij enkele Brabantse gemeenten. In zijn vrije tijd helpt hij podia bij het vinden van muzikale talenten en helpt hij muzikale talenten bij het vinden van podia. Zo is hij al ruim twintig jaar muziekprogrammeur van het Tilburgse Milieucafé en was hij betrokken bij de productie van enkele cd’s met Brabantse muzikale talenten. Ook was hij bestuurslid van Popcentrum 013 en andere culturele instellingen.
© Brabant Cultureel 2023
Top Frans, dit betoog! En dat dit door een pensionado gezegd moet worden is inderdaad triest! Tijd voor verandering wat mij betreft! Een politieke partij voor pop- en rockmuziek? Ik weet zeker dat je dan veel bij BBB gaat weghalen aan stemmen 😉
Beste Frans,
Ik heb met veel interesse je opiniestuk in Brabant Cultureel gelezen. Het ging over de ondraaglijke lichtheid van Omroep Brabant. En dan met name het gebrek aan muzikale diversiteit en de afwezigheid van al die geweldige Brabantse artiesten die zulke mooie muziek draaien. Omroep Brabant draait alleen maar ‘belegen hap’. Daar moet ik toch even op reageren.
Het eerste dat door mijn gedachten schoot was: luistert Frans wel eens naar ons? En zo ja, wanneer was de laatste keer? In 2015? Toen er inderdaad een heel andere wind waaide Toen was Tiesto uit den boze en muziek zoals die van Voltage een beetje hard…
Inmiddels waait er een andere wind en zijn we een heel stuk breder gaan draaien. Bekende popmuziek is nog steeds de hoofdmoot maar er is wel degelijk aandacht voor muziek van Brabantse bodem. We zijn immers als publieke omroep een cultuurdrager. Veel van de artiesten uit je betoog (Floor Jansen, Oliver Pesch, Flemming, Jori, Anneke van Giersbergen, Krezip en Guus) staan allemaal op de playlist. Ik kan je ook nog andere talenten zoals Voltage (lekkere gruizige bluesrock), Luke Bossers (Brabantse Harry Styles), Remme, Nick Klyne, Rosa Spruit en Sam Feldt (DJ uit Boxtel) van harte aanraden. Zeer de moeite waard. Je hoeft ons alleen maar aan te zetten en je hoort ze voorbij komen.
Dan is er ook nog het volkse genre dat we ook in de gaten moeten houden. Ik begrijp dat daar niet direct je voorkeur ligt, maar ook daar zijn we wel voor. Denk aan Rene Schuurmans, John de Bever, Django Wagner en ga zo maar door.
Uiteraard doen we alles wel met mate. Dat is wat ons publiek ook van ons verlangt. We monitoren voortdurend hun behoeften en zo zien we bijvoorbeeld dat lang niet al deze artiesten verkozen worden in de Brabantse Top 100. Dat is onze jaarlijkse “hitlijst” met de 100 mooiste liedjes van Brabantse bodem die ooit zijn gemaakt. Die Top 100 is jaarlijks op Hemelvaartsdag. Om dat vuurtje toch gedurende het jaar een beetje brandend te houden, hebben we wekelijks een uur muziek Van Brabantse Bodem. Daarin draaien we alleen maar muziek uit Brabant. Elke zondag van 17 tot 18 uur.
Daarom is de hoofdmoot zoals gezegd bekende popmuziek uit binnen- en buitenland. En met enige regelmaat strooien we daar dan wat van die Brabantse artiesten tussendoor.
Wil je er nog eens over doorpraten? Wees welkom! Doen we op z’n Brabants: open en eerlijk. En met een ‘bekske koffie’.
Met vriendelijke groet,
Maarten Kortlever
Teammanager radio
Omroep Brabant
PS: Nu vergeet ik nog een fantastische Brabantse zanger waar ze in de VS jaloers op zouden zijn. Mercy John. Hij schreef samen met Danny Vera (overigens geboren en woonachtig in Middelburg) die monsterhit Rollercoaster. Solo schrijft John wonderschone liedjes. Wij draaien er een aantal.
beste maarten, het ware beter eerst eens na te denken over wat frans de laat constateert dan gelijk in stress te schieten. zelf kan ik over de huidige situatie niet oordelen, omdat ik niet meer naar omroep brabant luister vanwege de ‘hetzelfdealsoveral’ muziekkeuze. hopelijk is daar iets aan gedaan. of komt dat nog?
dag Maarten,
Fijn dat je al zo snel met een reactie komt vanuit Omroep Brabant Radio (benieuwd of de TV-hoek ook nog reageert).
Je vraagt of ik wel eens ooit naar jullie luister. Geloof het of niet, maar ik luister élke werkdag wel even. Daarmee wijk ik af van vrijwel al mijn kennissen die allang afgehaakt zijn en nooit meer luisteren.
Ik luister meestal niet zo lang, maar lang genoeg om een oordeel te hebben over de nogal eenzijdige muziekkeus: voornamelijk oud en Engelstalig, met af en toe iemand als Ed Sheeran als eigentijdse uitzondering. Brabantse talenten ontbreken vrijwel volledig. Leuk dat Cloud Cukkoo deze week langskwam bij Brabants Bont, maar dat was wel weer een gevolg van het Duitse succes (dat ik ook in mijn stukje noemde).
Brabantse artiesten krijgen nogal eens te horen dat hun nummer niet gedraaid kan worden omdat het “niet past in het format”. Maar als je een leuk nieuwtje hebt, een CD uitbrengt of een coverwedstrijd wint, mag je daarover soms best wat komen vertellen, bijvoorbeeld bij Jordy. Iemand als Gerard van Maasakkers krijgt wel eens een special (en terecht). En als je geluk hebt kun je in de Brabantse top 100 komen, samen met de Snollebollekes, Django Wagner en Guus Meeuwis. Ook noemde ik al het (TV-)programma Kraak met ere.
Maar ik herhaal nog even wat ik in mijn stukje zei : “Ik kom niet of nauwelijks Brabantse popmuziek tegen in de dagelijkse programmering”. Ik word in die opvatting alleen maar verder gesterkt nu ik de playlists (nog eens) doorneem en ook door de reacties die ik van Brabantse artiesten ontvang op mijn stuk.
Ik wil graag verder doorpraten over dit onderwerp, want ik heb niets tegen Omroep Brabant en zijn medewerk(st)ers; ik noemde vier van hen positief in mijn stukje. Ik stoor me er alleen aan dat ook de muziekkeus nog steeds zo oubollig is, terwijl het ook anders kan.
Ik zou best een paar uur per week willen draaien bij OB… met goede muzieken van beneden den Riolen en dan vooral ook onze zuiderburen niet vergeten… daar zit me toch een bult talent en goede liedschrijvers! 🎩… Het barst van het talent in het brabantse en daaronder… alleen nooit te horen vanuit Ehv. en dat is jammer. Jace noemt: ‘hetzelfdealsoveral’ en daar sluit ik mij bij aan….