(foto)column door Joep Eijkens
Tilburg heeft twee kunstwerken van beeldhouwer-architect John Körmeling in de openbare ruimte staan. Het bekendste is ongetwijfeld zijn Draaiend Huis, een echt huis – er heeft minstens één kraker in gewoond – dat rondjes draait op de Hasseltrotonde nabij onder meer de uitvalsweg naar Waalwijk. Als je met je auto staat te wachten voor het stoplicht kun je het huis soms zien bewegen, heel langzaam vooruitschuivend op een cirkelvormige rails. Hé, stond dat rare huis vanmorgen niet ter hoogte van de weg richting Dongen?
Voor het tweede kunstwerk van Körmeling moet je een paar kilometer zuidwaarts gaan. En wel naar de Piushaven waar tien jaar geleden een fraaie ophaalbrug is gebouwd die luistert naar de naam Den Ophef. Je zou hem het kleine broertje kunnen noemen van De Hef in Rotterdam. De brug beschikt over een expositieruimte in het glazen ballasthuis, maar het staat me niet bij dat daar de afgelopen jaren gebruik van is gemaakt.
Dat is niet het enige minpintje. Want Den Ophef wordt met recht een ‘probleembrug’ genoemd. Sinds 2018 is hij al een paar keer kapot geweest – tot verdriet van menig pleziervaarder – en momenteel ondergaat hij een maandenlange reparatie die minstens negen ton moet gaan kosten. De zogeheten Verspillingsmeter van het BNNVARA- programma Kassa houdt het zelfs op € 1,2 miljoen.
Misschien een schrale troost, maar daar staat tegenover dat de deels ingepakte brug nu wel wat wegheeft van een echte Christo. Of is dat wishful thinking?
© Brabant Cultureel 2023
Goed gezien – geen wishful thinking!