Zwaar, dik en leesbaar boek over beeldhouwer Hein Koreman

Een boek over een beeldhouwer mag blijkbaar groot en zwaar zijn als een stapeltje bakstenen. Zo ook het boek over Hein Koreman, ‘de Madonnamaker’. Maar het leest licht als een uitgebalanceerde en glad gepolijste sculptuur. Auteur, en zoon, Eloi Koreman blijkt een vlotte verteller die de lezer bij de hand neemt.

door Lauran Toorians

Samen ruim drie kilo zwaar, twee delen die ruim negen centimeter boekenplank in beslag nemen, 1152 bladzijden waarvan ongeveer de helft met foto’s, met veel zorg vorm gegeven en uitgevoerd. Dat is de biografie van de Bredase beeldhouwer Hein Koreman: de Madonnamaker. Hein Koreman en zijn beelden. De auteur/samensteller is zoon Eloi Koreman, dat staat op de cover van beide delen. Maar vreemd genoeg is er in beide delen geen titelpagina en daar dus ook geen vermelding van auteur, uitgever, jaar van uitgave en ook nergens een ISBN. Deel twee bevat aan het begin wel een dankwoord met daaronder de copyrightregel ‘Eloi Koreman 2021’ en de vermelding van twee sponsors die de uitgave mede mogelijk maakten. Nu zijn tradities niet heilig, maar een titelpagina en/of een colofon biedt informatie waar degene die een boek beschrijft dankbaar voor is.

de Madonnamaker, Hein Koreman en zijn beelden, boek 1 > hemelhoog, boek 2 > aardediep, samen 1152 pagina’s. Foto voorpagina en foto hierboven > Loet Koreman

Interviews

In dit geval weten we dankzij een uitvoerig interview eerder in Brabant Cultureel dat dit lijvige boekwerk is uitgegeven in eigen beheer en dat het tot stand kwam op basis van interviews die Eloi Koreman had, eerst met zijn moeder Thérèse en vervolgens ook met zijn vader Hein, en dat steeds aan de hand van foto’s. Veel van die foto’s uit dit rijke familiearchief zijn opgenomen in het boek dat aan de hand daarvan het levensverhaal vertelt van Hein Koreman (1921-2012), te beginnen bij zijn grootouders in (Lage) Zwaluwe. Dit klinkt misschien als ‘een praatje bij een plaatje’, maar daarvan is beslist geen sprake. Eloi Koreman is een vlotte verteller die ook regelmatig zijn vader of moeder aan het woord laat en de lezer bij de hand neemt op een chronologische reis door een kleine eeuw kunstenaarsleven.

Eloi Korman neemt de lezer bij de hand voor een reis door een kleine eeuw kunstenaarsleven

De tekst bestaat uit korte paragrafen (hoofdstukjes) van soms nog geen halve pagina lang en met vrijwel steeds een bijbehorende foto op de tegenoverliggende pagina. Dat maakt dit lijvige werk bij uitstek tot een bladerboek dat je willekeurig kunt openslaan om losse stukken te lezen. Van voor naar achter lezen is bij deze omvang sowieso nogal een karwei, maar de strikt chronologische opzet is dus minder dwingend dan je zou denken. Daarbij doemt wel de vraag op voor wie dit boek eigenlijk is bedoeld. Als naslagwerk is het boek niet goed toegankelijk en er is ook geen oeuvrecatalogus van Hein Koreman. Die zit er door alle foto’s en beschrijvingen wel in verstopt, maar dat lijkt bijvangst.

De tekst bestaat uit korte hoofdstukjes met vrijwel steeds een bijbehorende foto op de tegenoverliggende pagina. Foto > Lauran Toorians

Fotoalbum

Daarmee lijkt dit werk toch eerst en vooral een boek door en voor de kinderen Koreman en hun nazaten en vrienden. Voor hen zal het een soort ‘omgekeerd’ fotoalbum zijn, waarin alle foto’s zijn toegelicht en geïnterpreteerd. Geen slecht idee, want ik zal niet de enige zijn met albums en losse foto’s van familieleden uit een verleden dat ik zelf nauwelijks ken en met mensen die ik vaak niet eens van een naam kan voorzien. Een familiegeschiedenis dus. Daar lijkt gezien de populariteit van genealogisch onderzoek en een televisieprogramma als Verborgen Verleden volop belangstelling voor te bestaan.

“Met veel zorg vorm gegeven en uitgevoerd” Foto > Lauran Toorians

Voor een bredere lezerskring is dit een kunstenaarsbiografie – maar dan dus zonder oeuvrecatalogus – en een tijdsbeeld dat toont hoe ingrijpend de ondergang van het Rijke Roomse Leven voor mensen kan zijn geweest. Voor velen was dat nauwelijks een rimpeling in hun levensverhaal, zonder ingrijpende negatieve gevolgen. Voor anderen betekende het een diepe en vaak traumatische breuk met weggeslagen zekerheden en het gevoel in de kou te blijven staan. Tot die laatste groep heeft Hein Koreman zeker behoord, al onderging hij dat niet lijdzaam. Hij tekende letterlijk verzet aan, maar bleef ook trouw aan zijn eigen overtuigingen die dieper gingen dan wat hem tijdens zijn roomse opvoeding was ingeprent. Voor die bredere lezerskring had dit boek misschien best wat minder omvangrijk kunnen zijn zonder dat daardoor de ‘boodschap’ aan kracht zou inboeten. Maar mede dankzij Eloi Koreman als verteller is het ook in de huidige omvang zeer leesbaar.

Eloi Koreman. Foto > Loet Koreman

Eloi Koreman. de Madonnamaker. Hein Koreman en zijn beelden. Uitgave in eigen beheer, 2022. 2 delen, 1152 pp., hb., € 100,00. De oplage bedraagt 200 stuks. Te bestellen via info@galerieecker.nl

Lees ook in Brabant Cultureel:
Zoon Eloi portretteert beeldhouwer Hein Koreman (1921-2012) in volumineus overzicht
GrensGeluiden herhaalt uitzending over kunstenaarsfamilie Koreman

© Brabant Cultureel 2023

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *