Grande dame van de zangwereld Margreet Honig verzorgt masterclass IVC

Het IVC, the International Vocal Competition, organiseert van 28 februari tot 5 maart een masterclass met onder meer de befaamde Nederlandse pedagoge Margreet Honig. De Brabantse Rosalie Ardts is een van de deelnemers aan de masterclass.

door Camiel Hamans

Voetbal en muziek hebben meer gemeen dat de gemiddelde concertbezoeker lief zal zijn. In beide werelden heerst competitie. In de sport draait het om kampioenschappen, medailles en bekers, aankomende muzikanten strijden in concoursen om de eerste plaats. Daarmee de indruk wekkend dat het net als bij wereldkampioenschappen goochelen, kapperswedstrijden en ‘Heel Holland Bakt’ in hoofdzaak gaat om vaardigheid, snelheid en techniek.

Bijschaven

Het IVC, tegenwoordig op zijn Engels ‘International Vocal Competition’, in ’s-Hertogenbosch verzet zich tegen het idee dat zingen vooral op technische hoogstandjes gericht moet zijn. Daarom organiseert directeur Ivan van Kalmthout en zijn team dan ook regelmatig workshops en masterclasses waarin ervaren collega’s en docenten het talent van beginnende zangers bijschaven. Zij laten zien hoe belangrijk tekstinterpretatie is, hoe een recitalprogramma opgebouwd kan worden en hoe adembeheersing minstens zoveel telt als het halen van de hoogste noot.

Margreet Honig. Foto’s > Foppe Schut

Van 28 februari tot 5 maart 2023 is er weer zo’n nieuwe masterclass waarvan de avondbijeenkomsten op 2, 3 en 4 maart voor het publiek toegankelijk zijn en die op zondagmiddag 5 maart met een presentatieconcert afgesloten wordt. De belangrijkste trekpleister voor deze week is Margreet Honig, de grande dame van de Nederlandse zangpedagogiek. Zij heeft als sopraan een indrukwekkende carrière gehad als specialiste in het Franse lied en is al meer dan dertig jaar lang diegene die vrijwel alle Nederlandse zangers gecoacht heeft en nog ondersteund.

Margreet Honig wil haar succesvolle methode zangpedagogiek overdragen aan een nieuwe generatie docenten

In de masterclass richt Margreet Honig zich nu vooral op zangpedagogen. Zij wil haar succesvolle methode overdragen aan een nieuwe generatie docenten. Zes docenten uit Slowakije, Duitsland en Nederland hebben zich aangemeld en aan hen laat Honig zien hoe zij lesgeeft. En zij kunnen aan haar laten zien hoe ze het zelf doen.

Beeldend

De beide andere ‘masters’ die zich over een twaalftal zangers uit China, Zuid-Korea, Frankrijk, Engeland, IJsland en Nederland ontfermen, zijn Rosemary Joshua en de Britse countertenor Andrew Watts. Jushua is bekend van het televisieprogramma Aria, maar in het dagelijkse leven leider van de Nationale Opera Studio, het opleidingsinstituut voor operazangers in de Stopera. Watts is tevens docent aan de prestigieuze Londense Guildhall School of Music.

Linksonder > Andrew Watts, daarnaast > Rosemary Joshua

Tot de deelnemers behoort ook de Brabantse alt Rosalie Ardts, dochter van twee zangers die “in haar jeugd door haar ouders steeds meegenomen werd naar de oratoria waarin zij zongen”. Toch dacht zij eerst dat de beeldende kunsten haar beter lagen en toog daarom naar Breda waar ze op Sint Joost de opleiding illustratie en animatie gevolgd en afgerond heeft.

De muziek bleef echter trekken en dus schreef Ardts zich in voor een tweede bacheloropleiding in Antwerpen, waar ze haar draai vond in de lessen bij Andrew Richards. Het werd Antwerpen, vertelt zij “omdat je in België anders dan in Nederland voor een tweede bacheloropleiding niet een enorm hoog collegegeld hoeft te betalen. Na mijn bachelor vertrok Andrew en dus was er voor mij geen reden meer om mijn masteropleiding in België voort te zetten. Ik studeer nu in Tilburg bij Margriet van Reisen. Het Tilburgse systeem is ideaal voor mij. Je krijgt een budget waarmee je ook lessen elders kunt volgen. Daarom kan ik nu meedoen aan deze masterclass. Ik ben nog aan het zoeken welke richting ik uit wil, oratorium, opera of lied. Volgens mijn docent ben ik all round en dat klinkt wat makkelijk, maar voor een carrière moet je je toch ergens in specialiseren.”

Rosalie Ardts. Foto > Juri Hiensch

“Acteren begin ik nu pas te ontdekken, al voel ik wel dat het een groot deel van me uitmaakt. Als muzikant ben je nooit uitgeleerd. Dus ook al ben je al klaar met je studie, dan nog is het goed om masterclasses te blijven volgen. Je leert er veel van om te zien hoe anderen met bijvoorbeeld een lied omgaan. Een lied is eigenlijk nog complexer dan een opera, alle karakters zitten in één korte tekst. Terwijl je nog met de een bezig bent, moet je je al voorbereiden om de andere neer te zetten. Die contrasten maken het spannend.”

“Ik vind het leuk als er publiek bij een openbare masterclass zit. Het is een soort openbare les en ik heb het gevoel dat het publiek daar het beste met me voor heeft en dat ze tegelijk verwachten dat ik het beste van mezelf geef. Zoiets geeft me energie. Als zanger ben je altijd in een kwetsbare positie. Publiek dat er bij is stelt me gerust dat ik me kan laten gaan.”

IVC Masterclass The Art of Singing, Openbare masterclasses 2-4 maart 2023 om 19.30 uur. Presentatieconcert 5 maart om 15.00 uur. Steeds in de Willem Twee Toonzaal in ’s-Hertogenbosch.

willem-twee.nl
ivc.nu/en/the-art-of-singing

Lees ook op Brabant Cultureel:
West-Brabantse wereldburger Ivan van Kalmthout aan het hoofd van het Bossche Vocalistenconcours
Bas-bariton Robert Holl: ‘Het lied moet weer een prominente plek krijgen’
Sopraan Charlotte Margiono: ‘Een zanger moet een kunstenaarsziel hebben’
Zangpianist Hans Adolfsen van het Internationale Vocalisten Concours: afstemmen op de ademhaling

© Brabant Cultureel 2023

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *