Festival Circolo biedt een staalkaart van hedendaags circus. De artiesten laten niet alleen zien waar een menselijk lichaam na veel oefenen toe in staat is, maar ze kaderen dat in in een verhaal. Zoals het Zweedse Soon Circus Company met de vermakelijke voorstelling ‘Gregarious’.
door Emmanuel Naaijkens
De circustent waar de twee heren van Soon Circus Company tijdens het Festival Circolo in Tilburg aantreden heeft de naam Icarus meegekregen. Toepasselijk want het Zweedse duo laat zijn kunsten in de voorstelling Gregarious ook op grote hoogte zien, dat wil zeggen in de nok van de tent. Hoe hoog vliegen ze wel niet de lucht in, zes, zeven meter? Vanuit het publiek gezien is het in ieder geval huiveringwekkend hoog. Gelukkig gaat de vergelijking met Icarus niet helemaal op en stortten de artiesten, tot opluchting van de toeschouwers, niet naar beneden.
De voorstelling vindt weliswaar plaats in een circustent, maar eenmaal binnen valt op dat er niets te zien is van de traditionele ronde circuspiste met publiek eromheen. De tent is ingericht als een theaterzaal met aan alle kanten zwarte doeken en met een vlakke speelvloer tegenover een tribune. Het weerspiegelt wat hedendaags circus is, een mix van acrobatiek en theater. Het doet wat denken aan de hoogtijdagen van het foolstheater, jaren zeventig en tachtig. Groepen als The Footsbarn Theatre, Pigeon Drop, Magick Circus en niet te vergeten de legendarische foolsartiest Jango Edwards wrongen zich op het podium letterlijk in allerlei bochten, maar de nadruk lag toch altijd op drama met bijvoorbeeld bewerkingen van stukken van Shakespeare.
In Gregarious zit het verhaal van twee mannen die niet zonder elkaar kunnen, maar elkaar voortdurend aantrekken en afstoten. Ze zijn elkaars concurrenten én het zijn kameraden en dat levert soms, als in het echte leven, ongemakkelijke situaties op. Dat gebeurt in komische scènes, die tegelijkertijd spannend zijn omdat de toeschouwer zich afvraagt of ze hun acrobatische oefening wel tot een goed einde brengen.
Sportverdwazing
Het begint al in openingsscène als de twee mannen zonder nauwelijks van hun plaats te bewegen, in slapstick en soms verbeten een wedstrijd hardlopen doen. Ze hebben zich gestoken in gedateerde sporthemden en -broekjes, wat contrasteert met de glitterpakjes van acrobaten in het traditionele circus. Na het bereiken van de meet kronkelen de heren van uitputting en naar adem happend over de grond: sportverdwazing ten top.
Centraal in de voorstelling staat een stevige wip. Het is verbazingwekkend om te zien hoe Nilas Kronlid en Manel Rosés, die onder andere in Cirque du Soleil ervaring opdeden, op die wip allerlei halsbrekende toeren zonder uit balans raken. Dat zou fataal zijn, zeker als ze elkaar om de beurt als een raket lanceren: spectulair. Of als ze een afsprong maken die in de verte doet denken aan een dubbele salto van Epke Zonderland. Doorgaans zijn circusacts zonder tekst, maar Kronlid en Rosés spreken elkaar soms aan in dialogen zoals in tekstballonnen van cartoons.
Dat kan alleen als je als artiesten op elkaar bent ingespeeld. Je bent van elkaar afhankelijk dus de ander moet blindelings op je kunnen vertrouwen, en dat is dan ook de impleciete boodschap van Gregaroius. Vertrouwen is uiteindelijk wat de vriendschap bezegelt tussen de twee mannen op het toneel, in de fictieve wereld van het circustheater, en in het echte leven.
Nog een enkel woord over de toeschouwers. In het publiek zaten ook veel, soms hele kleine kinderen. Die keken met open mond van verbazing naar wat zich voor hun ogen afspeelde. Gregarious is bij uitstek een familievoorstelling die ook door de kleinsten met een ovationeel applaus werd beloond.
Voorstelling: Gregagrious door Soon Circus Company (Nilas Kronlid en Manel Rosés). Gezien zaterdag 22 oktober 2022 op Festival Circolo in het Spoorpark in Tilburg. Nog te zien maandag 24 oktober 15.00 uur. Festival Circolo duurt tot en met zondag 30 oktober.
© Brabant Cultureel 2022