Designer Job Smeets van Studio Job mocht als eerste een grote solo-expositie inrichten in het gerenoveerde Museum W in Weert, de stad waar hij opgroeide. In een huiselijke setting is daar nu een groot aantal objecten te zien op het grensvlak van design en beeldende kunst. Maar ook de rest van het museum is de moeite waard, met zowel hedendaagse kunst als erfgoed.
door Irma van Bommel
Job Smeets (Weert 1969) studeerde aan Design Academy Eindhoven en werd internationaal bekend door Studio Job waarmee hij in 1998 startte. Tussen 2000 en 2016 werkte hij daarin samen met designer Nynke Tynagel. Studio Job heeft vestigingen in Nederland (Tilburg) en Italië.
De ruimtes in Museum W staan bomvol met objecten waarmee hij bekendheid geniet. Gebruiksvoorwerpen gegoten in brons, keramische koffiepotten en doosjes bedekt met goudverf, gestapelde sculpturen, fineer inlegwerk in hout, maar ook veel voorwerpen die hij zelden of niet eerder toonde. Zoals een groot schaakspel, of het schip Love Boat, opgebouwd uit elementen die allerlei associaties oproepen en soms verwijzen naar de kunstgeschiedenis. Zo verwijzen een pijp naar een werk van Magritte en lippen naar een werk van Dalí.
Het werk van Smeets is eclectisch, humoristisch, surrealistisch en altijd verrassend. Bijzonder is dat hij met hulp van de grote groep medewerkers van Studio Job gebruik maakt van ambachtelijk vakmanschap. En vaak kiest voor kostbare materialen die hij op verrassende wijze toepast. Duidelijk is te zien dat Smeets ook daarbij inspiratie haalt uit de kunstgeschiedenis, maar daar vrijelijk op fantaseert. De wanden in de expositieruimten zijn bedekt met zijn ontwerptekeningen die een beeld geven van zijn inspiratiebronnen en gedachtenkronkels. Haalde hij ook inspiratie uit de tijd dat hij in Weert woonde? Jazeker, het carnaval, de kermis, de kerk en een plaatselijke zilversmid zijn eveneens van invloed geweest op zijn werk.
Aan zijn expositie heeft hij objecten van collega-ontwerpers en kunstvoorwerpen uit zijn privéverzameling toegevoegd. Zoals een portret door Karel Appel van Henri Smeets, voormalig directeur van drukkerij Smeets. Met dat werk had Appel in natura betaald voor drukwerk. De vrouw van de directeur vond het geen mooi portret en zo kwam het in bezit van Job Smeets, familie van.
Vrijwilligers
Smeets heeft de expositie ingericht als een huis met meerdere kamers, als een welkom in de wondere wereld van de kunstenaar. Er staan dan ook nergens tekstbordjes bij. Een digitale tour en een app geven informatie, maar er zijn ook vrijwilligers aanwezig die graag bezoekers rondleiden. In Weert kan niemand meer om Job Smeets heen, zeker niet sinds de plaatsing eind september van het kleurrijke beeld On the Shoulders of Giants in de buurt van het kanaal in Weert. Met dat beeld legt hij op ludieke wijze een relatie met de geschiedenis van de stad.
Museum W werd begin mei 2022 na twee jaar heropend na een ingrijpende renovatie, restauratie en herinrichting van het gemeentemuseum, naar een ontwerp van de Limburgse vormgever Maurice Mentjens. De entree kreeg een opvallende goudkleurige gevel met grote luiken. De vaste collectie van het museum, met regionaal historische en religieuze objecten wordt voor een deel getoond aan de wanden en in vitrines. Voor een groot deel zijn de objecten opgeborgen in laden die bezoekers zelf mogen openen. Zo kan de bezoeker zelf op zoek naar schilderijen, beelden, gebruiksvoorwerpen en bijzondere kleinoden uit meer dan zeven eeuwen. De vaste collectie wordt getoond naast tijdelijke exposities op het gebied van eigentijdse kunst en design.
Wellicht is het een idee voor Eindhoven om de collectie van voormalig Museum Kempenland ook op een dergelijke manier weer toegankelijk te maken voor publiek?
‘FOREVER ENDEAVOUR. Job Smeets & Studio Job’, tot en met 30 oktober 2022 te zien in Museum W te Weert.
© Brabant Cultureel 2022
Reacties (1)