door Arnold Verplancke (tekst en foto’s)
Ongeveer op het drielandenpunt tussen Oostenrijk, Slowakije en Hongarije ligt een prachtig museum. Danubiana als we de korte naam ervan hanteren die ook op de borden staat. Wie daar nietsvermoedend binnenstapt, zal verbaasd naar de Nederlandse namen kijken die links en rechts opduiken. Grote kleurrijke doeken van ‘onze’ Karel Appel hangen er, naast werk van de Eindhovense schilder Ad Snijders bijvoorbeeld.
Dat heeft alles te maken met een van de initiatiefnemers van dit project, de Eindhovense ondernemer en kunstmecenas Gerard H. Meulensteen. Hij heeft samen met de Slowaakse galeriehouder Vincent Polakovic dit eerste en tot dusver enige museum voor moderne kunst in Slowakije opgericht, pakweg twintig kilometer van de hoofdstad Bratislava. Het gebouw oogt niet alleen prachtig qua architectuur, maar doet door de heldere lichtinval en aanvullende belichting ook recht aan alle schilderijen en sculpturen.
Het Danubiana Meulensteen Art Museum, zoals de volledige naam luidt, ligt op een smal schiereiland middenin de Donau. De daar zeer brede rivier blijft altijd prominent aanwezig als je vanuit het gebouw naar buiten kijkt, naar de beeldentuin. In die tuin en op het museumdak loopt de beeldencollectie door. Naast de Nederlandse en internationale kunstwerken in de vaste collectie, biedt Danubiana ook veel ruimte aan eigentijdse Slowaakse kunstenaars, zowel permanent als in de wisseltentoonstellingen.
De Eindhovense ondernemer en kunstverzamelaar Meulensteen (1943) is oprichter van het beursgenoteerde Neways Electronic International NV. Hij was jarenlang voorzitter van het World Trade Centre in zijn geboortestad, steunde als sponsor het Van Abbemuseum en bijvoorbeeld ook de oprichting van een kunstcentrum op de Technische Universiteit dat ruimte bood aan internationale artiesten. Het ontstond uit de combinatie van Beeldenstorm en Daglicht (voor respectievelijk beeldhouwkunst en grafische kunst) en er was een gastatelier aan verbonden waar beeldend kunstenaars uit binnen- en buitenland konden werken. Later moest het kunstcentrum weer weg en beide instellingen verhuisden als MAKE Eindhoven naar het NRE-terrein.
Voor de ingang van het museum trekt de iele Runner van de Slowaakse kunstenaar Svetozár Ilavský de aandacht. Verderop in de beeldentuin slaat zijn Golf player de bal ver over het water. Zowel van binnenuit als in de tuin zelf is het kleurrijke beeld Limit Space van Jozef Jankovič te bewonderen. Binnen hangt van dezelfde kunstenaar Relief: een persoon met riemen vastgebonden en de mond gesnoerd. Een duidelijker verbeelding van censuur en onderdrukking kan ik niet zo gauw bedenken.
Karel Appel is niet alleen in het museum zelf aanwezig, maar ook buiten met een werk uit 1991; View from an open window. Binnen hangt van hem onder andere Figuur III uit 1968, vlakbij Torso VI van de Eindhovenaar Ad Snijders. De brede rivier overweldigt achter de rug van de Apocalyptic Rider II van Milan Lukác. De rondwandeling op het dak eindigt overigens op zijn minst met een glimlach voor het reusachtige Sperm van Andrej Margoč.
© Brabant Cultureel 2022
wij gaan daar een keer naar toe, lijkt me prachtig!
Afgelopen weekend geweest. Een echte aanrader. Mooie collectie.