Studenten Irene Visschers en Noor Dekker van de opleiding Journalistiek van de Fontys Hogeschool in Tilburg maakten als afstudeerproject over talentvolle kinderen de documentaire Podiumdromen. Die documentaire is genomineerd voor 2Doc Talent, een platform dat jonge documentairemakers een podium biedt. Dat werd beloond met een uitzending op NPO2 Extra op dinsdag 20 juli 2021.
door Irma van Bommel
Irene Visschers (1997) en Noor Dekker (1997) kozen tijdens hun studie allebei de Minor Audiovisual Storytelling en besloten af te studeren met het maken van een documentaire. Een paar jaar eerder hadden zij al samen een portret gemaakt van de talentvolle skateboardster Roos Zwetsloot die nu – helaas zonder succes – haar geluk mocht beproeven op de Olympische Spelen in Tokyo. De drive die jonge talentvolle mensen al vroeg hebben vinden Visschers en Dekker bijzonder. En zij stellen ook de vraag wat het hebben van een talent betekent voor jonge mensen en hun omgeving.
Intensief
In een interview met 2Doc vertelde Noor Dekker: “Ik denk dat het idee opkwam na het zien van de documentaire Turn! (van regisseur Esther Pardijs, 2019) Die documentaire volgt jonge turntalenten die heel intensief trainen. De turnsport komt er in die film niet bepaald goed vanaf. Wij vroegen ons af of het altijd zo heftig voor kinderen is om op hoog niveau een talent te ontwikkelen. Want, zo dachten wij, er moet toch vast ook een reden zijn waarom kinderen dit doen?”
Irene Visschers: “We wilden laten zien wat voor een invloed een groot talent heeft op je leven. In eerste instantie wilden we kindermodellen volgen of kinderen die meedoen aan Kinderen voor Kinderen. Alleen zijn er maar een paar momenten per jaar wanneer kinderen daarmee bezig zijn. Dus gingen we op zoek naar kinderen die elke week meerdere keren bezig zijn met hun talent. Zo kwamen we uit bij Jayden, de zevenjarige pianist (foto boven dit artikel), turnster Lotte (11) en de musicalster Christophe (12).”
“Wij hadden ons voorgenomen om het verhaal van meerdere kanten te bekijken en te belichten om een zo breed en eerlijk mogelijk beeld te geven van deze wereld. Op een beschouwende, vooral registrerende en bovenal eerlijke manier hebben wij hun verhaal in beeld gebracht”, vertelt Visschers. De kinderen kwamen zij op het spoor deels door hun eigen netwerk en deels door veel navraag te doen.
Voorbereiden
Alle onderdelen van het maakproces hebben ze met z’n tweeën uitgevoerd. Na de fase van research en het treffen van voorbereidingen volgde een periode van uitwerken van het script en het draaiboek, het voeren van voorgesprekken en het voorbereiden van interviews. Daarna hebben ze de kinderen een aantal maanden met de camera gevolgd. Er werden opnamen gemaakt op veel verschillende locaties, bij de kinderen thuis, bij de trainingen, wedstrijden, op school, de fysio, maar ook onderweg en bij meetings.En daarna begon een periode van editen, wat ook nog eens maanden in beslag nam.
Maar het resultaat mag er zijn. De documentaire geeft een goed beeld van wat het voor een kind betekent om uren per dag bezig te zijn met een sport of met muziek. Dat vereist enthousiasme en discipline. Ook is er aandacht voor wat het voor de ouders betekent die hun kind naar trainingen of lessen moeten brengen. Wat het betekent voor broertjes en zusjes in het gezin als er veel aandacht naar het talentvolle kind gaat. Wat het betekent voor de omgang met vriendjes en vriendinnetjes. En wat het betekent voor de resultaten op school.
Geschakeld
Interviews worden afgewisseld met observaties. Het is mooi om te zien dat iedereen zichzelf blijft, alsof ze zich niet bewust zijn van de camera. In elk geval stoort niemand zich aan de aanwezigheid van de camera. Er wordt steeds geschakeld van het ene kind naar het andere, zodat je overeenkomsten en verschillen ziet, wat het boeiend maakt.
Wat de documentaire spannend maakt, is dat de dagen worden afgeteld naar een optreden of wedstrijd toe. Ook die oplopende spanning bij de kinderen en hun omgeving wordt getoond, evenals de teleurstelling als het optreden niet helemaal lukt of als de uitslag tegenvalt. En dan is het zaak de kinderen goed op te vangen, een taak van zowel de ouders als van de trainers of docenten. En de volgende dag gewoon weer door. De motivatie van de kinderen zelf is bewonderenswaardig. Dat is wat in deze documentaire goed tot uitdrukking komt.
Documentaire Podiumdromen is te zien op 2Doc:
Lees ook op Brabant Cultureel:
Distributeur DoK ZuiD: Brabantse documentaires verdienen groter podium
© Brabant Cultureel 2021