Vijf theaters in Zuidoost-Brabant gaan nauw samenwerken om de bezoeker nog beter van dienst te kunnen zijn. Want ook al staan ze in dezelfde regio, ze zijn niet elkaars concurrenten. De eerste stap is een gezamenlijk website waar de bezoeker in één oogopslag het programma in de vijf theaters ziet.
door Emmanuel Naaijkens
In normale tijden plannen theaterdirecties al in een vroeg stadium het programma voor een heel theaterseizoen. Maar covid-19 heeft ook voor de theaters alles op zijn kop gezet. Het programma dat in de steigers stond voor 2020-2021 kon in veel gevallen naar de prullenbak. De horizon reikt nu niet verder dan 31 december 2020. Het was een hele puzzel om in het najaar toch een aantrekkelijk en gevarieerd programma te kunnen bieden. Want vooral de maatregel om anderhalve meter afstand te houden, kost de theaterdirecties heel wat hoofdbrekens. Grote producties zijn sowieso geschrapt.
De grote vraag is, komen de bezoekers weer naar het theater? “Dat wordt spannend. Veel van onze bezoekers zijn zestig jaar of ouder en die zijn wat voorzichtiger. Je hoort overal dat mensen weer snakken naar theater nu we zo lang gesloten zijn geweest en door alle stress die mensen hebben ervaren door de coronacrisis. De praktijk zal dat moeten uitwijzen of het publiek komt, maar we zijn hoopvol”, zegt Paul L’Herminez van theater De Hofnar in Valkenswaard.
Vijf theaters in Zuidoost-Brabant gaan er alles aan doen om het de bezoeker zo gemakkelijk te maken. Zij hebben de website www.ontdektheaters.nl opgezet waar de bezoeker in één oogopslag kan zien wat de programmering is in de betrokken theaters. Het gaat om het Parktheater in Eindhoven, De Kattendans in Bergeijk, De Schalm in Veldhoven, het Speelhuis in Helmond en De Hofnar. Met een grote campagne brengen zij de website onder de aandacht van het publiek.
Samenwerking
De lancering van de website is een eerste stap naar verdere samenwerking tussen de vijf theaters. Die samenwerking zat al langer in de pen en staat dus los van de coronacrisis, zegt directeur L’Herminez mede namens zijn collega’s. Al eerder vonden de directies van de vijf theater elkaar in het initiatief Brainport Podium. Dat is erop gericht om de vele expats (hoogopgeleide buitenlandse werknemers) in Eindhoven en omgeving cultureel beter te bedienen. Het aantrekken van een diverser publiek is nu een van de speerpunten.
Dat theaters in een regio samen optrekken, is bijzonder in deze provincie waar het vaak eilandjes zijn. Maar in Zuidoost-Brabant zien ze elkaar niet als concurrenten, maar als collega’s, benadrukt L’Herminez. “Als je kijkt naar de programmering zie je maar weinig overlap, dus je vist niet in dezelfde vijver. Elk theater heeft zijn eigen publiek en eigen identiteit en dat blijft zo. Het Speelhuis in Helmond programmeert bijvoorbeeld breder en zoekt ook meer het experiment dan theaters in de kleinere gemeenten.”
Streamen
De theaters gaan elkaar versterken op het gebied van programmering, marketing, educatie en personeel. Concreet is een project om het streamen van voorstellingen via tv en pc uit te bouwen. Daarmee wordt een publiek bediend dat thuis op de bank een voorstelling wil zien, maar bijvoorbeeld ook bewoners in verzorgingstehuizen die zelf niet meer naar een theater kunnen gaan. Een ander project is een internationaal comedyfestival dat in 2022 zou moeten plaatsvinden, maar dat vanwege de coronacrisis voorlopig op een laag pitje staat.
In Oirschot werd vorige maand theater De Enck failliet verklaard, en in een interview met Brabant Cultureel stelde oud-voorzitter Verouden zichzelf de vraag of elke gemeente in Noord-Brabant wel zijn eigen theater moet willen hebben. Directeur L’Herminez is het daar niet mee eens. “In Oirschot heeft de gemeente gedacht dat een theater zonder structurele subsidie kon, maar dat is een illusie. Daardoor is het fout gegaan. Een theater is er niet alleen voor professionele producties, maar ook om lokale groepen een podium te bieden. In De Hofnar hebben wij jaarlijks zo’n tachtig voorstellingen uit onze eigen streek. Dat is de reden van ons bestaan.”
Exploitatie
De vijf theaters hebben volgens L’Herminez hun exploitatie op orde, al heeft de coronacrisis een flink gat in de omzet geslagen. En het zal nog een toer worden om in het nieuwe seizoen de schade verder te beperken. De Hofnar kan bijvoorbeeld door de coronamaatregelen maar maximaal 104 van 435 stoelen verkopen. Daar staat tegenover dat impresariaten voor hun artiesten ook een veer hebben moeten laten, de garantiesommen zijn fors lager dan voorheen.
Lees ook in Brabant Cultureel: Theaterserie
© Brabant Cultureel 2020