Muziekconcoursen zitten klem door negatief advies over subsidie

De organisaties van drie muziekconcoursen dreigen in problemen te komen doordat het Fonds Podiumkunsten een negatief advies heeft uitgebracht over hun subsidieaanvraag. Het gaat om het International Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch (IVC), TROMP Percussion Eindhoven en het Dutch Harp Festival in Utrecht.

In de vorige periode van 2017 tot 2020 kregen de organisaties respectievelijk 50.000, 60.000 en 50.000 euro. Voor de nieuwe periode 2021-2024 krijgen zij dus geen geld uit de pot van het Fonds Podiumkunsten (FPK). Het drietal is volgens eigen zeggen tussen de wal en het schip terecht gekomen, omdat er in de subsidievoorwaarden geen aparte categorie is voor concoursen. Hun aanvragen zijn nu beoordeeld louter op hun festivalkarakter, maar de concoursen zijn meer dan dat. Zij spelen ook een belangrijke rol als het gaat om talentontwikkeling, zeggen de organisaties in een persverklaring.

Wereldtop

Ivan van Kalmthout, directeur van het IVC: “IVC werkt een paar jaar aan de concoursedities. Door de noodzaak om per editie fondsen te moeten aanvragen komt de continuïteit in gevaar. Ons werk voor jong talent wordt erkend door gemeente en provincie en het FPK zelf. Vele vocalisten hebben via ons de weg naar New York, Milaan, Amsterdam en verdere operawereldpodia gevonden”.

Impressie van Tromp Percussion festival in Eindhoven in 2018. Beeld > YouTube

Arthur van der Drift, manager van Tromp Percussion Eindhoven, zegt daarover in de persverklaring: “Het Fonds lijkt de rol die concoursen spelen bij het ontdekken van jonge getalenteerde musici niet meer te erkennen. Talenten krijgen door internationale concoursen de kans om zich te presenteren op belangrijke podia en festivals en door te stromen naar de wereldtop.”

“We mogen ons in Nederland gelukkig prijzen met hoog aangeschreven internationale concoursen die wereldwijd voor hun ‘instrument’ een cruciale rol spelen. De concoursen zijn een essentiële schakel tussen vakopleiding en concertpraktijk.”, aldus Remy van Kesteren, artistiek leider van het Dutch Harp Festival.

Dramatisch

Rob Hilberink, directeur van het Liszt Concours en bestuurslid van de World Federation of International Music Competitions: “Het is schokkend te moeten constateren dat concoursen niet langer subsidiabel en dus impliciet ook niet als vitaal voor de Nederlandse podiumkunsten worden beschouwd. Wereldwijd vormen circa honderdtwintig internationale muziekconcoursen een netwerk dat connecties legt naar alle belangrijke orkesten, concertzalen en operahuizen. Als de concoursen uit het Nederlandse ecosysteem verdwijnen zal de impact dramatisch zijn.”

De organisaties wijzen erop dat jong talent, dat aan het begin staat van een carrière, al ernstig is gedupeerd door de coronacrisis. Als de concoursen in hun voortbestaan worden bedreigd, raken ze ook dat podium kwijt. (en)

www.ivc.nu

http://www.tromppercussion.nl

Bekijk hier een video over het 52e IVC in Den Bosch

Lees ook op Brabant Cultureel
Fonds Podiumkunsten moet vaak nee verkopen, ook in Brabant
Vertrekkend IVC-directeur Andriesen was als kind al gefascineerd door opera [2018]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *