De Tilburgse componist en muziekproducent Maarten Hartveldt heeft in hoger beroep de zaak tegen auteurechtenorganisatie Buma gewonnen. Hartveldt componeerde muziek die vanaf 2005 in de Efteling was te horen. Maar dat leverde de componist, anders dan hij had verwacht, nauwelijks structureel geld op voor de auteursrechten. Hij verweet dat Buma (Bureau voor Muziek-Auteursrechten), die de Eftelingmuziek in de categorie achtergrond had ingedeeld, wat voor de componist jaarlijks nauwelijks inkomsten opleverde.
Het gerechtshof in Amsterdam heeft op 14 juli 2020 de uitspraak gedaan dat Hartveldt recht heeft op een nader te bepalen aanvullende vergoeding. Daarmee is de eerdere uitspraak van de rechtbank, die negatief was voor Hartveldt, van de baan. Advocaat mr. J. Linssen zei in een reactie in het NOS Radio 1 journaal dat het om een belangwekkende uitspraak gaat die ook gunstig is voor componisten in vergelijkbare situaties. Op basis van dit vonnis van het gerechtshof kunnen zij eveneens aanvullende vergoeding claimen bij Buma.
Buma int o.a. namens componisten vergoedingen voor auteursrechten bij muziekgebruikers. Dat gaat volgens een complex systeem van regels. Advocaat Linders vatte dat simpel samen. Buma stelt muziek in pretparken gelijk aan achtergrondmuziek zoals die ook te horen is bij bijvoorbeeld benzinestations. Muziek in pretparken is volgens Linders echter van een andere orde, omdat die speciaal is gecomponeerd en wezenlijk bijdraagt aan hoe bezoekers het park beleven. En bij die artistieke prestatie hoort een passende auteursrechtenvergoeding.
Schadeprocedure
Maarten Hartveldt schreef in 2004 muziek voor de toen nieuwe attractie in het sprookjespark Het meisje met de zwavelstokjes, maar zijn muziek was ook op andere plaatsen in de Efteling te horen. Jaarlijks ontving hij hiervoor van Buma in de periode tot en met 2015 een vergoeding die varieerde € 177,00 tot € 846,45. Pogingen van Hartveldt om in overleg met Buma tot een hogere vergoeding te komen, leverden niets op, waarna hij naar de rechter stapte. Die geeft hem nu dus in tweede instantie gelijk.
In een aparte schadeprocedure moet de hoogte van de aanvullende vergoeding worden vastgesteld. Volgens advocaat Linders gaat het om een substantieel bedrag. Hartveld krijgt ook een aanvullende vergoeding voor muziek die hij componeerde voor attractiepark Toverland.
De Tilburgse componist heeft overigens op een andere manier nog wel enig voordeel behaald met zijn auteursrecht op de Eftelingmuziek. De website Eftepedia.nl schrijft dat Hartveldt in 2013 in eigen beheer via internet (iTunes, Spotify) een album heeft uitgebracht onder de titel Efteling Original Park Soundtrack. Hij was op dat idee gekomen na een bezoek aan het themapark Disney Parijs, waar hij zag dat er onder pretparkfans een markt was voor parkmuziek. De Efteling zag de handel van Hartveldt met lede ogen aan en probeerde er, tevergeefs, een stokje voor te steken. René Merkelbach is sinds vijftien jaar huiscomponist van De Efteling. (en)