Door de opkomst van internet is het medialandschap ingrijpend gewijzigd, ook in Noord-Brabant. De papieren oplage van de drie regionale dagbladen is sinds de eeuwwisseling zowat gehalveerd. Uitgever De Persgroep voert opnieuw bezuinigingen door. Die raken deze keer ook de cultuurredactie.
door Emmanuel Naaijkens
Het wekelijkse cultuurkatern Uit&Thuis van BN/DeStem, Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad gaat waarschijnlijk vanaf maart verdwijnen. Maar dat betekent niet dat er minder aandacht zal zijn voor kunst en cultuur, zegt Lucas van Houtert, hoofdredacteur van het Brabants Dagblad.
“Ik denk zelfs dat er wat meer ruimte komt voor kunst en cultuur, dat zijn we aan het onderzoeken”, aldus Van Houtert, die daarbij aantekent dat hij alleen voor het Brabants Dagblad spreekt. “Elke krant beslist daar zelf over.” Verhalen over kunst en cultuur zullen na het verdwijnen van het speciale katern op de gewone krantenpagina’s worden geplaatst.
Het nieuws over het schrappen van het katern Uit&Thuis werd door kunstredacteur Rob Schoonen wereldkundig gemaakt in zijn wekelijkse column in het Eindhovens Dagblad. Hij schreef op 24 januari 2020: ‘De cultuurbijlage wordt geschrapt, zo is deze week duidelijk geworden. Niet alleen bij het ED overigens, maar bij alle regionale bladen van DPG (De Persgroep) wordt het katern eruit gewipt’.
Volgens Schoonen is het opheffen van het katern Uit&Thuis een bezuinigingsmaatregel. De eigenaar van de krant, de Vlaamse uitgever DPG Media, bespaart zo op papierkosten en op personeel. En dat zou weer nodig zijn om de hogere uitgaven voor freelancers te compenseren. Twee van die freelancers, onder wie de Osse persfotograaf Ruud Rogier, hebben eind vorig jaar een rechtszaak tegen De Persgroep over een verhoging van hun tarieven gewonnen. Als alle freelancers recht hebben op die hogere vergoeding zou dat De Persgroep miljoenen gaan kosten. De uitgever heeft inmiddels aangekondigd in beroep te gaan tegen die rechterlijke uitspraak.
Hoofdredacteur Van Houtert weerspreekt dat De Persgroep alleen maar bezuinigt op de kosten. Er wordt volgens hem ook flink geïnvesteerd in digitale ontwikkelingen. “Daar ligt de toekomst van de krant.” Hij is optimistisch over het voortbestaan van de (digitale) krant. “Het einde van de krant is al vaak voorspeld, maar we zijn er nog steeds”. De jarenlange daling van het aantal abonnees op de papieren krant is volgens Van Houtert aan het afvlakken, het aantal abonnees op de digitale krant groeit aanzienlijk.
Trendbreuk
In een analyse op Follow The Money (FTM), een site voor onderzoeksjournalistiek, schrijft redacteur Joost Ramaer dat de redacties van de kranten wel moeten bezuinigen. En dat is volgens hem een trendbreuk in het beleid van de Vlaamse topman Christian Van Thillo van DPG Media. “Tien jaar lang heeft Van Thillo zijn Nederlandse journalisten zoveel mogelijk ontzien in de serie saneringen en reorganisaties waarmee zijn onderneming het nog altijd voortdurende verval van de papieren krant het hoofd bood. Weliswaar hebben ook de redacties flink fte’s ingeleverd, maar DPG zocht en vond de meeste besparingen steeds elders: bij druk, distributie en verkoop van zijn dagbladen.” Nu zijn (opnieuw) de redacties aan de beurt, aldus FTM-redacteur Ramaer.
De onthulling van Rob Schoonen in zijn column over het verdwijnen het kunstkatern is hem intern niet in dank afgenomen. De column is niet meer online te vinden. Rob Schoonen mijmert in die column ook over het verleden, toen het Eindhovens Dagblad nog een wekelijks cultuurkatern maakte van twaalf pagina’s, een agendakatern en dagelijks een (halve) nieuwspagina over cultuur. “Das war einmal”, constateert hij met weemoed. Hij houdt zijn lezers voor dat de kunstredactie van het ED zich zal blijven inzetten om wat er aan interessants gebeurt op het gebied van kunst en cultuur in de regio, een plek te geven in de krant.
In Follow The Money: Journalisten betalen de rekening voor de expansie van Christian Van Thillo
Lees ook op Brabant Cultureel:
Prof. Bart Brouwers: Brabantse kranten zijn door eigen schuld machtspositie kwijt