Willy van Bussel is al veertig jaar keramist. Zijn specialisatie: kommen en cilinders van flinterdun porselein, gedecoreerd met geometrische patronen. Jarenlang was hij medeorganisator van de jaarlijkse keramiekexpositie bij Galerie Kempro in Sterksel. Onlangs opende daar zijn solo-expositie en presenteerde hij er zijn nieuwe boek. Reden om hem eens op te zoeken in zijn atelier.
door Irma van Bommel
Willy van Bussel (1951) is net terug uit Barcelona waar hij op verzoek een workshop porselein heeft gegeven. Hij geeft regelmatig workshops, behalve in Nederland en Spanje ook in Indonesië en vooral in China, waar meer dan duizend jaar geleden het porselein bakken werd ontdekt. Onlangs werd hij toegelaten tot de International Academy of Ceramics, een prestigieuze organisatie van professionals in de keramiek met negenhonderd leden in 79 landen. Een hele eer en een kroon op zijn werk.
Muzikant
Toch weten in zijn woonplaats Heeze weinig mensen dat hij keramist is. Ze kennen hem vooral als muzikant, want hij zat en zit in diverse bands en treedt regelmatig op. Hij is echter opgeleid als laboratoriumtechnicus. “Ik ben werkzaam geweest als technicus in een klinisch-chemisch lab en later als applicatie-beheerder in een ziekenhuis in Eindhoven. Ik werkte parttime, om tijd over te houden voor het repeteren met bands en om op te treden. En daarnaast ben ik ook al veertig jaar keramist. Als keramist ben ik autodidact. Ik heb alleen enkele lessen gevolgd in draaien, bij het Potkacheltje in Eindhoven. Daar werd niet alleen les gegeven, maar daar werden ook materialen verkocht. Ik schafte meteen een draaischijf en een keramiekoven aan.”
“Ik exposeerde al vrij gauw op de keramiekmarkt in Gouda. Op die markt moesten de exposanten ook demonstraties draaien geven. Bij de eerste deelname won ik meteen een prijs met een beschilderd bord. Misschien ter aanmoediging, want vijfentwintig jaar lang heb ik mijn werk getoond op deze keramiekmarkt, maar daarna nooit meer een prijs gewonnen.”
“Ik ben begonnen met aardewerk en ben daarna overgestapt op steengoed, dat harder en sterker is. In de straat waar ik woon was destijds, ruim dertig jaar geleden, een fietsenmaker gevestigd en naast de werkplaats had ik een winkeltje waar ik mijn werk kon tonen. Bij de opening van het winkeltje had ik een act bedacht in het kader van ‘scherven brengen geluk’. Maar dat viel nog niet mee, want ik werkte toen al met steengoed. Aardewerk valt direct kapot, maar bij steengoed duurt het even. Drie jaar lang heb ik dat winkeltje gehad.”
“Vervolgens ben ik me gaan verdiepen in het maken van porselein en heb ik mij de techniek eigen gemaakt. Ik werk nu al meer dan dertig jaar in porselein. Achttien jaar geleden bewerkte ik het porselein met kristalglazuren. De laatste dertien jaar decoreer ik het porselein met geometrische patronen.” De strakke lijnen en vlakken verkrijgt hij door het opplakken van tape, alvorens het glazuur aan te brengen. Het opplakken van de tape doet hij trouwens met de hand, op gevoel. Voor wat betreft de geometrische patronen is hij beïnvloed door de vele glas-in-lood ramen en tegels met geometrische patronen in zijn huis dat is gebouwd in 1939.
Kristalglazuur
Van Bussel heeft zijn atelier thuis, op zolder, en hij werkt nog steeds op de draaischijf die hij veertig jaar geleden aanschafte. Hij heeft nu nog één oven. Vroeger had hij er meer; ze stonden in de garage. Voor het bakken met kristalglazuur had hij een oven nodig die overal gelijke warmte geeft en die oven gebruikt hij nog. “In mijn kristalglazuur-periode maakte ik veel vaasvormen. De laatste dertien jaar draai ik alleen nog maar kommen en cilinders. Vroeger heb ik veel in opdracht gewerkt. Nu ben ik vrij kunstenaar.”
“De expositie in Galerie Kempro toont een overzicht van mijn werk, maar vijfennegentig procent is recent werk. Het is tevens een overzicht van de toepassing van glanzend en mat glazuur. Speciaal voor de wanden in de expositie heb ik tegeltableaus ontworpen en gemaakt.” De porseleinen ‘tegels’ plakte hij op een grijs, houten paneel.
“Voor de kommen en cilinders gebruik ik de kleuren rood, geel, zwart en blauw, die doen denken aan Mondriaan en De Stijl. Maar ik heb me ook laten inspireren door het Bauhaus, de Amsterdamse School, Art Deco, Japans en Chinees aardewerk en door het interieur van mijn huis. Het mooiste van porselein is dat het transparant is. Afhankelijk van de klei kan handgemaakt porselein dun of wat dikker zijn, meer en minder transparant. Ik gebruik audrey blackman, een Engelse draaiklei.” Ter ere van zijn jubileum heeft Willy van Bussel een boek uitgegeven dat te koop is in de galerie.
De expositie ‘Willy van Bussel, 40 jaar keramist’ is nog t/m 15 december 2019 te zien bij Galerie Kempro in Sterksel.
Het boek ‘Willy van Bussel, 40 jaar keramist’ (2019) verscheen in eigen beheer. Het telt 60 pp. en kost € 15,00.
Lees terug:
Internationale porseleinexpositie in Sterksel biedt breed spectrum
Initiatiefnemer atelier en galerie Kempro gaat met pensioen.