Op 9 oktober 2019 overleed in Tilburg de beeldhouwer Charles Vergouwen. De uitvaart vond plaats in besloten kring en het nieuws werd pas vandaag (18 oktober) bekend. Beeldhouwer Gérard Dielemans heeft veertien jaar nauw samengewerkt met Vergouwen. “Hij was een filosofisch denker, dat drukte hij uit in zijn werk. Beeldhouwen was zijn taal.”
Vergouwen was Dielemans’ leermeester. “Wat ik vooral van hem geleerd heb is rust nemen, goed nadenken wat je wilt. Hij noemde zichzelf wel eens een diesel. Hij kwam langzaam op gang, maar dan ging hij ook in een stevig tempo door.”
Vergouwen werd op 30 mei 1946 geboren in Roosendaal en hij volgde zijn kunstopleiding aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda (1977-1978), gevolgd door de opleiding tot restauratiebeeldhouwer aan de Sint-Jan Kathedraal in ’s-Hertogenbosch (1977-1980). Daarna voltooide hij zijn opleiding in Eindhoven aan de Academie voor Industriële Vormgeving, afdeling Autonome vormgeving (1978-1984). Vanuit Den Bosch volgde hij in 1979 een specialisatiestudie restauratietechnieken bij de Stichting ‘Pro Venetia Viva’ in Venetië. In 1984 deed hij een werkstage bij het Keramisch Werkcentrum dat toen in Heusden was gevestigd.
Restauratie
Met deze brede bagage werd Vergouwen een beeldhouwer die het ambacht in al zijn vormen beheerste en een kunstenaar die in allerlei materialen en stijlen zijn eigen weg vond. Hij werkte bij voorkeur in brons en steen. Mede door zijn achtergrond als restauratiebeeldhouwer kon hij uitstekend overweg met opdrachten die vroegen om een eigen interpretatie van de klassieke, figuratieve, stijl. Herkenbare beelden in de openbare ruimte die snel door het publiek werden omarmd. Nationaal en Internationaal werd Charles Vergouwen bekend door zijn abstracte werk. In alle gevallen gaat het om grondig doordacht werk.
Vergouwen gaf les aan het Centrum voor Beeldende Kunst Pieter Breughel te Veghel, aan het Centrum voor Beeldende Kunst De Krekul in Oisterwijk en organiseerde sinds 2004 zomercursussen steenhakken en bronsgieten in Frankrijk, Duitsland en België. In 2006 opende hij aan de Dorpenbaan in Rijen zijn eigen Centrum voor Beeldhouwkunst, een atelier waar hij ook cursussen organiseerde en jonge kunstenaars de ruimte gaf om zich in het vak te bekwamen. In 2018 sloot deze werkplaats haar deuren, maar het atelier maakte in Tilburg een doorstart als Beeldhouw Service Centrum in Tilburg. Gérard Dielemans trad in zijn voetsporen en nam het stokje over. Kunstenaars kunnen in het atelier hun beelden gieten en afwerken en er worden ook cursussen gegeven.
Nationaal monument
Een bekend voorbeeld van zijn figuratieve werk is het nationaal monument De mulder in Lieshout. Dit beeld werd op 10 mei 1989 onthuld door Prins Claus. Hoe hij zijn eigen invulling gaf aan klassieke thema’s is goed duidelijk in het beeld Heilige Maria Imaculata (1998) dat hij maakte voor het parkje bij de Hasseltse Kapel in Tilburg. Als restaurateur werkte hij zowel aan een aantal monumentale gebouwen als aan bestaande beelden in de openbare ruimte, hoofdzakelijk in Noord-Brabant. De teller voor ‘eigen werken’ op zijn website staat op 320. In het portfolio op diezelfde site is goed te zien hoe divers dit eigen werk is. Of het nu figuratief of abstract is, het werk is steeds krachtig en uitgebalanceerd en nodigt uit om erbij stil te staan en even na te denken. (en & lt)
© Brabant Cultureel 2019
Ik condoleer de familie met het overlijden van Charles. Van vrienden hoorde ik het nieuws en was verbaasd en triest daarover ! Wij zijn oude vrienden van af de tijd dat we in de St. Jan in Den Bosch werkte samen met beeldhouwer Piretti. Ik restaureerde toen het middenschip en wat kapelletjes. Zins dien hebben we altijd contact gehad tot de laatste 7 jaar door omstandigheden, Charles was een geweldige beeldhouwer en kon ook eindeloos filosoferen over allerlei onderwerpen. Ik heb een mooie en avontuurlijke tijd met hem gehad, jammer dat daar nu een eind aan is gekomen! Ik wens de familie veel sterkte toe !
Beste familie en vrienden van Charles
Zou graag even terug gaan naar de kunstmanifestatie 2009 in Gilze en Rijen , wat was Charles een goed vakman en vriend , zag zijn werk voorbij komen in het oude boekje van de gemeente, en werkelijk een zeer bekwaam kunstenaar, de engel als tors staat bij ons op de vensterbank te schitteren zo was jij Charles.
Het kunstenaars leven het is vaak een diep dal, maar de kunstwerken maken alles goed.
groet en sterkte voor de familie,
van bevriend kunstenaar Simon Woudwijk en Riky Stokkermans