Festival Cement is in Nederland en Vlaanderen een belangrijk podium voor de nieuwe generatie theatermakers. Van 22 tot en met 30 maart 2019 zijn jonge podiumkunstenaars met hun werk te zien op verscheidene locaties in ’s-Hertogenbosch.
door Joke Knoop
Verwacht geen platgetreden paden bij festival Cement, ook al bestaat het festival voor nieuwe theatermakers al twintig jaar. Ondanks de volwassen leeftijd is Cement eigengereid gebleven. Dat betekent groene en rijpe voorstellingen door elkaar, theatermakers die hun weg zoeken en experimenten met onverwachte theatervormen. Daarmee verstevigt Festival Cement het fundament van de podiumkunsten. Cement biedt een keur van voorstellingen, aangename verrassingen en – eerlijk is eerlijk – soms een aanslag op de zintuigen.
Productiehuizen
Festival Cement is er vooral voor de nieuwsgierige theaterliefhebbers en theatercollega’s en dat is in de afgelopen twintig jaar niet veranderd. In den beginne was het festival nauw verbonden met productiehuizen. Nu die veelal ter ziele zijn, is Cement een zelfstandig festival geworden, waar naast het presenteren van nieuw werk ook het produceren een grote rol heeft gekregen. Dit jaar zijn er vijf eigen producties te zien. In totaal zijn er tweeëntwintig voorstellingen te vinden op meerdere locaties in Den Bosch.
Een bezoek aan Festival Cement is een ontdekkingstocht naar wat er gaande (en komende) is in de podiumkunsten. Dat betekent meer collectieve werkvormen, technische verkenningen, theaterdisciplines die in elkaar opgaan, vaker beeld en beweging dan literatuur als uitgangspunt, een accent op de actualiteit en de invloed daarvan op het naakte bestaan en op het grote geheel. Dus gaat het ook over het klimaat, nieuwe techniek, sociale media, over menselijke verhoudingen en relatie(on)mogelijkheden.
Het zoeken van theatermakers naar nieuwe vormen, is van alle tijden. Omdat elke zoektocht anders is, zijn er altijd verrassingen. “Het is nooit een herhaling van zetten”, benadrukt Leonie Clement, artistiek leider van Cement. Zij scout en selecteert de deelnemers aan Cement.
Beschouwingen
Voor het eerst verschijnt tijdens het festival het Makersboek met portretten, dubbelinterviews met theatermakers en met thematische beschouwingen over de podiumkunsten. Het Makersboek komt in de plaats van de dagelijkse festivalkrant en het uitgebreide programmaboek. Artistiek leider Leonie Clement: “We wilden iets maken dat mensen willen bewaren. Het is de bedoeling elk jaar een Makersboek te maken.” Op den duur ontstaat dan een mooi overzicht van wat er allemaal speelt en speelde.
Wat is er zoal te beleven tijdens deze twintigste editie van het festival? Wat te denken van gehackte rijstkokers die het Koreaanse jeugdleven voor het voetlicht brengen? Of een plastic waadtuin? Een voorstelling waarin dans en circus ineen vloeien, een hedendaags wiegelied, een solo, een monoloog, een partituur voor stemmen en lijven en ‘gewoon’ teksttoneel en dans?
Een selectie uit het programma waar Brabant Cultureel nieuwsgierig naar is:
Bart van de Woestijne met Kind komt de kamer binnen, over hoe zich te verzoenen met het eindige leven.
Marijn Graven met Lo Lie Taa. Nabakovs roman Lolita door kinderogen bekeken. Het kind als partij in relaties met volwassenen.
Hannah de Meijer met New Skin, Engelstalig teksttoneel over failliete tijden en de hoop op een betere wereld.
Teun Smits & Veenfabriek met Podcast. Twee mensen houden vanaf hun eerste tot hun laatste ontmoeting een podcast bij.
Timo Tembuyser met Mementum, een compositie voor zestien stemmen en zestien lijven, een ode aan de stilte.
Jaha Koo met Cuckoo, een vertelling over de eenzaamheid van Koreaanse jongeren. Met drie gehackte rijstkokers als gesprekspartners van Koo.
Zarah Bracht, Wholesale Destruction, een groep westerse jongeren geniet ondanks de dreigende Apocalyps.
Voor het volledige programma en de locaties:
www.festivalcement.nl
Eerder in Brabant Cultureel over Cement:
Wat hebben de jonge theatermakers van festival Cement toch met vervlogen tijden
[2018]
Festival Cement in Den Bosch niet te missen voor nieuwe podiumkunstenaars
[2017]
© Brabant Cultureel 2019