In de nieuwe galerie Art Experience by KRL op Sectie-C in Eindhoven draait tijdens de Dutch Design Week (DDW) alles om welbevinden. De designexpositie ‘28 grams of happiness’ is zorgvuldig samengesteld door curator Justine Kontou en biedt een sfeervolle ambiance voor de lunches en diners die er tijdens de DDW dagelijks worden bereid door food designers van The Eatelier & Pippens.
door Irma van Bommel
Justine Kontou nam bestaand wetenschappelijk onderzoek als uitgangspunt voor de tentoonstelling 28 grams of happiness. Zij wilde weten welke patronen, materialen, kleuren en vormen een positieve invloed hebben op onze gemoedstoestand. Uit het onderzoek kwamen twee aspecten naar voren die de selectie van de objecten hebben bepaald. Het eerste is ‘luchtigheid’. Mensen worden blij van luchtige, transparante werken. Het tweede aspect is ‘de natuur’. Alle werken in de expositie zijn op de een of andere manier gelinkt aan de natuur. Mensen worden blij van zonlicht dat op en door boomblaadjes valt en een spel van licht en kleuren veroorzaakt. “De verwondering voor dat steeds veranderende spel zorgt ervoor dat je alles om je heen vergeet en in het moment leeft”, legt Kontou uit.
Vervolgens was het zaak om design te vinden bij deze bevindingen. Het aspect ‘luchtigheid’ zien we terug in objecten die nog het best omschreven kunnen worden als scheidingswanden die vrij in de ruimte hangen. Maar ook de lampen van Susanne de Graef zijn luchtig; ze bestaan uit een frame met een transparante opvulling van louter draden. Verrassend genoeg hebben ook de vazen van Roos Meerman te maken met het aspect ‘luchtig’. De kunststof vazen zijn gevormd in een 3D-printer en vervolgens via een glasblaastechniek opgeblazen met lucht.
Kleur
Het spel van lichtval en kleurschakeringen zien we terug in de kleurnuances van een scheidingswand van textiel, ontworpen door Rive Roshan. Maar ook in ronde wandobjecten van Laura Lynn Jansen en Thomas Vailly die op het eerste gezicht lijken op klokken. Ze bevatten een paar over elkaar geplaatste gekleurde, transparante vlakken die onafhankelijk van elkaar ronddraaien en daardoor telkens voor andere kleuren en kleurcombinaties zorgen.
Alle tentoongestelde objecten hebben te maken met ‘well-being’. De producten Kozie van Tom Kortbeek en wederom Roos Meerman hebben ook een maatschappelijke functie. Ze zijn ontwikkeld voor mensen met geheugenverlies zoals dementerenden. Een Kozie bestaat uit een touchscreen of een object dat is omhuld met een zacht materiaal dat uitnodigt om aan te raken. Bij aanraking horen de patiënten geluiden die herinneringen oproepen. Dat kan muziek zijn, of het geluid van vogels in een bos, of stadsgeluiden. De geluiden kunnen worden gepersonaliseerd. Het idee is dat de patiënten tot rust komen en zich prettig voelen zodra zij bekende geluiden horen die ze met ‘thuis’ associëren. Maar het kan ook aanleiding geven tot het vertellen van een verhaal en dat leidt dan weer tot contact met andere mensen.
In de tentoonstelling worden alle zintuigen geprikkeld. Zien, horen en voelen zijn hierboven aan bod gekomen. De bloemen in de vazen en ook het eten dat tweemaal per dag wordt geserveerd, zorgen ervoor dat het ruiken wordt geprikkeld. En eten heeft natuurlijk ook alles te maken met proeven. In de hectiek van de DDW is deze expositie een oase van rust. “Ik ben benieuwd of het gevoel van rust, van Zen, ook standhoudt als er veel bezoekers in de ruimte zijn”, zeg Kontou.
‘28 grams of happiness’ is nog t/m zondag 28 oktober 2018 te zien bij Art Experience by KRL in Eindhoven. Voor lunches en diners kan men zich aanmelden.
https://artexperiencebykrl.com/28-grams-of-happiness/
© Brabant Cultureel 2018