Aan het begin van het nieuwe schooljaar zijn er in Noord-Brabant 213 basisscholen (ruim 57.000 leerlingen) die subsidie krijgen om de kwaliteit van het muziekonderwijs te verbeteren. Dat is bijna een kwart van de scholen voor primair onderwijs in deze provincie. Het gaat om geld uit het landelijke Fonds voor Cultuurparticipatie dat werkt met een budget van ongeveer 27 miljoen euro. Daarvan gaat ruim 3,6 miljoen euro gaat naar Noord-Brabant. Om de kwaliteit van het cultuuronderwijs op basisscholen te verbeteren, werken scholen en culturele instellingen sinds 2013 samen aan het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit. Een van de initiatieven is de Impuls muziekonderwijs.
Scholen zoeken hierbij lokaal de samenwerking met een partner, bijvoorbeeld een muziekschool of een muziekgezelschap. Dat is er ook op gericht om de deskundigheid van de groepsleerkracht te vergroten. Het grote aantal aanvragen van de scholen om te mogen meedoen aan de impulsregeling is volgens Jan Jaap Knol, directeur-bestuurder van het Fonds voor Cultuurparticipatie, een positief teken. “Deze regeling heeft ons laten zien hoeveel enthousiasme en motivatie er leeft voor muziek bij scholen in het hele land. We vinden het als landelijk fonds heel mooi dat wij daar, samen met onze partners, aan kunnen bijdragen. Samen met al deze basisscholen en de pabo’s zijn we hiermee goed op weg naar meer, beter en structureel muziekonderwijs in heel Nederland.” In 2020 zouden alle 1,6 miljoen leerlingen in het primair onderwijs muziekles moeten krijgen. (en)
Zie ook www.meermuziekindeklas.nl