Josephina, ‘zeg maar Fientje’ Hoogstad wil Violetta zijn in ‘La Traviata’ en de Jacques de Leeuw Prijs 2017 vormt daarbij een mooie opstap. Zij won die prijs in de categorie ‘uitvoerend’, Juul van Stokkom is winnaar in de categorie ‘docerend’. De prijs is een jaarlijkse onderscheiding voor de twee meest getalenteerde afstudeerders van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK). Aan de prijs is een geldbedrag gekoppeld van 10.000 euro.
door JACE van de Ven
“Ik wist wel dat ik een kans had”, zegt Josephina Louise, ‘zeg maar Fientje’ Hoogstad (25). “Het ging tussen Sanne Rambags van de opleiding Music and Performing Arts en mij, werd er gefluisterd. En zij is erg goed in wat ze doet, maar ze hebben voor mij gekozen. Ik ben zo blij.”
Fientje Hoogstad komt uit Den Haag waar zij van haar vierde tot haar achttiende jaar de Vrije School volgde. Op haar zestiende kreeg ze op die school een rolletje in de operette The Mikado. “Met die operette gingen we naar Zwitserland naar een bijeenkomst rond Rudolf Steiner, dat was allemaal zo mooi en indrukwekkend. Vanaf toen wist ik dat ik operazangeres wilde worden. Ik had op de Vrije School al veel liefde voor toneel opgedaan en gemerkt dat ik er talent voor had, voor comedy met name, en improviseren.”
Maar sinds The Mikado kwam het zingen bij haar op de eerste plaats. Ze ging lessen volgen bij Prizrenka Petković McCray, die een studio voor operazang heeft in Den Haag. “Om dat te bekostigen had ik maar liefst drie bijbaantjes”, zegt Fientje, dochter van een alleenstaande moeder uit de Schilderswijk, die ook Fientje heet en elke cent omdraait om dochter haar droom te laten volgen.
Masterclasses op Sicilië
Op haar twintigste begon dochter Fientje aan haar Bachelor Klassiek Muziektheater aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg, bij haar huidige zangleraar Harry Ruijl. Sinds 2014 volgt zij ook masterclasses bij de Italiaanse bariton Carmelo Corrado Caruso op Sicilië. “Hij vertelde me vorig jaar dat ik mee moest doen aan de audities voor een uitvoering van Mozarts Le Nozze di Figaro in Cesena. Dat was goed voor mijn ontwikkeling. Toen ik een paar dagen later een brief van het Teatro Bonci in Cesena openmaakte, duizelde het me even. Stond mijn naam helemaal bovenaan. Ik ging de gravin zingen onder Maestro Claudio Desderi. En sterker nog. Dit jaar mag ik terugkomen, Dan zing ik Donna Elvira in Don Giovanni in hetzelfde theater. Dat staat alvast op mijn cv.”
‘Hoe gemakkelijk leent haar levensverhaal zich voor de opera: opgegroeid in een arbeidersmilieu in de Haagse Schildersbuurt, vader de grote afwezige, moeder legde haar laatste dubbeltje opzij voor de droom van haar dochter: een glanscarrière in de grote Italiaanse operahuizen als de nieuwe La Divina, de nieuwe Callas. Hoe aansprekend ook, een levensverhaal kan geen grond zijn voor toekenning van een prijs. Dan gaat het om zaken als ‘vakmanschap en authenticiteit’, overweegt de jury van de Jacques de Leeuwprijs.
En: ‘Haar performance vinden we sterk. Ze heeft een natuurlijk gevoel om te schitteren op een podium. Opvallend is haar talent voor timing; naast een steengoede zangeres zou ze ook zomaar een comédienne kunnen zijn. Op het podium toont ze leiderschap; van nature trekt ze aandacht, maar naar anderen is ze ook ruimhartig. Josephina is trouw aan zichzelf, met een groot geloof in eigen kunnen en gezegend met een ijzeren wilskracht en ze heeft zich nu al ontwikkeld tot een echte persoonlijkheid in het theater.’
Dat lijkt te kloppen, Fientje Hoogstad straalt authenticiteit uit en haar vakmanschap valt onder meer te beluisteren op Youtube, hoewel de opnames die daar te vinden zijn, niet allemaal vlekkeloos zijn. Ze weet wat ze wil.
Operahuizen
“Met het geld van de prijs ga ik mijn studies in Italië voortzetten, ook blijf ik bij Harry Ruijl, en ik ga meedoen aan zangconcoursen. Uiteindelijk wil ik in Italië gaan wonen.” Daar ligt haar toekomst. Als favoriete rollen denkt ze aan Leonora uit Il Trovatore en Violetta uit La Traviata van Verdi, aan Mimi uit La Bohème van Puccini of aan Anna Bolena van Donizetti. En dat in de grote operahuizen. Maar dat is toekomstmuziek. Voorlopig woont zij nog met mamma Fientje in de Schilderswijk. “En daar is helemaal niks mis mee”, verzekert Fientje junior, “dat mag van mij vermeld worden.” En zij zingt in de Tilburgse Concertzaal, op 4 november 2017 met Sophia’s Vereeniging onder leiding van Jos Schroevers Si, mi chiamamo mimi uit La Bohème.
We horen vast nog van Fientje Hoogstad. En waarschijnlijk ook van Juul van Stokkom van de Academie voor Beeldende Vorming die won in de categorie ‘docerend’. De jury roemt haar om haar doordachte visie. Zij heeft ook al verschillende publicaties op haar naam staan.
© Brabant Cultureel – 2017
Er zijn toch twee winnaars? Dit stuk gaat uitsluitend over Fientje…..