Hoornist Rob van de Laar maakte een cd met bekend romantisch repertoire voor hoorn. Dat hij zijn instrument uitstekend beheerst, staat buiten kijf, maar zijn melancholische interpretaties stellen teleur.
door Camiel Hamans
Wie nog een cd toevoegt, aan de immense voorraad opnamen die de muziekliefhebber ter beschikking staat, moet wel een heel goede reden hebben. Prijswinnend hoornist Rob van de Laar heeft die: hij wil zich als jonge, veelbelovende instrumentalist presenteren. Dat doet hij, jammer genoeg, niet met onbekend repertoire dat de verzamelaar uitdaagt buiten de gebaande paden te gaan. Van de Laar kiest juist voor bekend werk.
Nu is het repertoire voor hoorn ook niet zo ruim als dat voor viool of fluit, maar een bijkomende gedachte is ongetwijfeld geweest dat als je laat horen hoe jij bij kenners gekend en geliefd werk interpreteert, je daarmee de vergelijking gemakkelijker maakt en je je eigen topkwaliteit direct kan bewijzen.
En dan valt deze cd niet mee. Van de Laar is een begenadigd hoornist. Geen twijfel daarover. Hoe hij in het berucht moeilijke Adagio en Allegro van Robert Schumann overeind blijft, en met enorm gemak, dwingt bewondering af. Maar dat de hoorn aan zijn lippen vooral een droef, traag en melancholiek instrument is, stelt teleur.
Natuurlijk ondersteunen de biografische gegevens Van de Laars interpretatie. Brahms was inderdaad in de rouw toen hij zijn Hoorn Trio schreef en Schubert herdacht met Auf dem Strom zijn overleden voorganger Beethoven. Maar het is een misverstand dat muziek per se romantisch-biografisch gelezen en gespeeld moet worden. Iets meer vuur, iets meer leven, zou deze cd tot een genot gemaakt hebben. Nu lijkt het hoorn als een psalm op volle noten van Datheen, streng gereformeerd.
Rob van de Laar, hoorn, Thomas Beijer, piano m.m.v. Mathieu van Bellen, viool en Karin Strobos, mezzosopraan, Heartfelt. Romantic Works for Horn (Brahms, Schumann, Schubert & Pilss), Challenge Classics, CC 72745 € 20,95.
www.challengerecords.com
Lees ook het interview met Rob van de Laar op Brabant Cultureel
© Brabant Cultureel – februari 2017